The popular utopia materialized in the School Camps of the campaign Standing on the ground also learns to read (Djalma Maranhão, Natal-RN, 1961)
DOI:
https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi25.19Keywords:
Popular architecture, Vernacular knowledge, Popular participationAbstract
In the early 1960s Brazil saw the emergence of countless educational experiences in combating illiteracy. In this context, in 1961, in the city of Natal / RN, the campaign De Pé no Chão Também se Aprende a Ler (Standing on the ground also learns to read), which we believe to have been possible due to the strong popular performance and political attitude committed to the population’s desire for access to education. We sought to contextualize the architecture used in the school space, which became known in the construction of the School Camps, emphasizing the vernacular knowledge present in the camps, relating them to the typology of the mocambos studied in the 1930s by the sociologist from Pernambuco Gilberto Freyre.
Downloads
References
ANDRADE, Manuel Correa de. A terra e o homem no nordeste. São Paulo: Brasiliense, 1963.
D’ARAÚJO, Maria Celina Soares. A volta de Vargas ao poder e a polarização das forças políticas e sociais. In Szmrecsányi, Tamás and Granziera, Rui G. Getúlio Vargas e a economia contemporânea. Campinas: Editora da Unicamp, 1986.
DHNET. Imagens. Natal: DHNET, 1995. <www. dhnet.org.br/educar/penochao/>. Acesso em: 14 dez. 2017.
FREYRE, Gilberto. Mucambos do Nordeste: algumas notas sobre o typo de casa popular mais primitivo do Nordeste do Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1937.
GERMANO, José Willington. Lendo e aprendendo: a campanha de Pé no Chão. 3 ed. Natal: Palumbo, 2010.
GÓES, Moacir. De pé no chão também se aprende a ler. Apresentação, 1997. Disponível em <http://www.dhnet.org.br/educar/penochao/ apresentacao.htm acesso em 01/05/2019>.
GÓES, Moacyr de. De pé no chão também se aprende a ler: (1960 – 1964) Uma escola democrática. 3 ed. Natal: Palumbo, 2010.
LIRA, José Tavares Correia de. Mocambo e cidade: regionalismo na arquitetura e ordenação do espaço habitado.1996. Memorial de Qualificação da Tese (Doutorado em Arquitetura). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo. São Paulo.
MARANHÃO, Djalma. De Pé no Chão Também se Aprende a Ler: a escola brasileira com dinheiro brasileiro, uma experiência válida para o mundo subdesenvolvido. Estudo realizado no exílio no Uruguai. Natal: DHNET, [?]. Disponível em: <http://www.dhnet.org.br/dados/livros/potiguariana/ djalma_dois_livros_exilio/05_a_campanha_ de_pe_no_chao.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2019.
PORTAL FORUMEJA. De Pé no Chão Também se Aprende a Ler. Entrevista com o educador Moacyr de Góes. [?], 2010. Disponível em:
<http://forumeja.org.br/book/export/html/1422>. Acesso em: 03 abr. 2019.
Acervos pesquisados
Acervo audiovisual da central de documentação do site <dhnet.org.br>. Bairro Tirol, Natal/ RN. Arquivo Público Estadual. Bairro do Alecrim, Natal/ RN.
Entrevistas
MONTE, Gabriel. Conversa informal. Arquivo de áudio (1h28min57s), no formato .mp4, autorizada pelo entrevistado. Acervo próprio. Natal: RN, 2017. Concedida em 11 ago. 2017.
OLIVEIRA, José Ribamar de. Entrevista. Arquivo de áudio (46min17s), no formato .mp4, autorizada pelo entrevistado. Acervo próprio. Natal: RN, 2017. Concedida em 12 set. 2017.
OLIVEIRA, Nair Almeida de. Entrevista. Arquivo de áudio (36min24s), no formato .mp4, autorizada pela entrevistada. Acervo próprio. Natal: RN, 2017. Concedida em 10 ago. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.