The seal of the Brazilian Cultural Landscape as analysis for the consolidation of the Industrial Heritage. The construction of cultural routes midst in the rai- lways expansion in the early 20th century.
Keywords:
Cultural Landscapes, Railways of the Western portion of São Paulo State, National and International strategies of territorial communicationAbstract
Seeking to identify the rail transport system as the responsible for the urbanization and the economical development of the western portion of São Paulo State, this proposal seeks with the analysis of the railway companies Alta Sorocabana, Alta Paulista, Noroeste and Araraquarense valuing the traces of the Cultural landscape of this area, reflecting the processes involved in the movement of ideals and ideas actives in both of the national and international context, amid the territory until then insignificant economically. Currently, the consolidated scenario amid the transformations arising from this process, would justify the construction of a scenario able to construct this narrative, whose processes are responsible for the construction of the cultural landscape of the western portion of São Paulo State, from the twentieth century. Considering the vast territory covered and the challenges in the construction of the concept of Landscape preservation, specific nodes could be restructure the historical and cultural acts of the current conformation of this region.
Downloads
References
ALLIÈS, Paul. L’invention du territoire. Grenoble: Collection Critique du Droit 6. Presses Universitaire de Grenoble. 1980
ARECES, Miguel Ángel Alvarez. Nuevas miradas al paisaje y al territorio. Revista ABACO, número 34, 2002. p. 26
ASCHER, François. Os Novos Preceitos do Urbanismo. São Paulo: Coleção RG bolso 4. Romano Guerra, 2010.
AZEVEDO, Fernando de. Um trem corre para o Oeste. Estudo sobre a Noroeste e seu papel no sistema de Viação Nacional. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1950
BRESCIANI, Maria Stella Marstins; RETTO Jr, Adalberto da Silva. Utopia, cidade, território: da França ao Brasil. Colóquio Internacional Interdisciplinar Pontes & Idéias Luois-Leger Vauthier engenheiro francês no Brasil. Recife. Caderno de programação e resumos. 2009.
CASTRO, Maria Ines Malta. O Preço Do Progresso: A Construção da Estrada de Ferro Noroeste do Brasil (1905-1924). Tese de Dissertação de Mestrado, UNICAMP, 1993.
CHATIZIZ, Konstantinos. La pluie, le Métro et l’ingénieur, Contribuition à l’histoire de l’assainissement et des transports urbains (XIXe-XXe siècles). Paris: L’Harmattan, 2000.
CORREA, Roberto Lobato & ROSENDHAL, Zeny. Paisagem, Tempo e Cultura. Rio de Janeiro: 2ª. ed, Ed UERJ, 2004.
COSGROVE, Denis E. Social Formation and Symbolic Landscape. London, Sydney: Croom Helm, 1984.
CRISPIM, Felipe Bueno. A Paisagem Cultural como novo instrumento de preservação, a historicidade de uma prática em contexto paulista (1968-1994). Anais do XXVI Simpósio Nacional de História - ANPUH. São Paulo, julho 2011. Disponível em: <http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300885107_ARQUIVO_TextoAnpunNacional.pdf > Acessado em Set.2016.
DA SILVA, Fernando; RODRIGUES, Wagner do Nascimento. As Ruínas do Futuro e o Novo Patrimônio Industrial. Entrevista com Cristina Meneguello. Anaxsuell. 2011. Disponível em:<http://periodicos.uern.br/index.php/contexto/article/view/1041> Acessado em Out.2016.
DUNCAN, J. – The City as Text. The Politics of Interpretation in the Kandyan Kingdom. Cambridge: Cambridge University Press, 1990
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: 26 edição. Companhia das Letras. 1995.
IANNI, Octávio. Estado e planejamento econômico no Brasil (1930-1970). Rio de Janeiro: Série Coleção Retratos do Brasil, v. 83, Civilização Brasileira, 1971.
ICOMOS. Carta de Itinerários Culturais. 2008. Disponível em: <http://www.icomos.org/charters/culturalroutes_sp.pdf> Acessado em Out.2016.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Portaria nº 127, de 30 de Abril de 2009. Estabelece a chancela da Paisagem Cultural Brasileira. Diário Oficial da União, n°83, 5 de maio de 2009.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Recomendações de Paris, proteção do patrimônio mundial, natural e cultural. Convenção sobre a Proteção do Patrimônio Mundial, Cultural e Natural – Aprovada pela Conferência Geral da UNESCO em sua décima sétima reunião em Paris, 16 de Novembro
de 1972. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Recomendacao%20de%20Paris%201972.pdf> Acessado
em Set.2016.
LANGENBUCH, Jurgen Richard. A estruturação da Grande São Paulo: estudo de geografia urbana. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia, Departamento de documentação e de divulgação Geografica e Cartográfica,
LLOYD, Reginald. 20th Century Impressions of Brazil. Londres: Lloyd, 1913. Disponível em: <http://www.novomilenio.inf.br/santos/h0300g00.htm> Acessado em Jan.2015
MENEZES, Everton Pelegrini de. A quadrícula e suas Variações na ocupação extensiva do território do Oeste Paulista: Estudo comparativo nos quatro ramais ferroviários. BP. IC. Processo:06/58396-3, 2007.
O Imperio do Brazil na Exposição Universal de 1876 em Philadelphia. Rio de Janeiro: Typographia Nacional. p. 339-378.
PICON, A. L’invention de l’ingénieur moderne. L’École des ponts et chaussées 1747-1851. Paris: Presses des ponts et chaussées. 1992.
PISTORELLO, Daniela. Ordenação do Território e Patrimônio. A questão dos itinerários culturais. Universidade Estadual de Campinas, SP/ Univeridade Politécnica da Catalunha. 2013. Disponível em: < http://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/14863/119_Daniela%20Pistorello.pdf?sequence=1> Acessado em Out.2016.
RETTO JUNIOR, Adalberto da Silva. SCHIAVON, Taís. Cidade e o binômio ferrovia indústria a configuração e a conformação do Oeste Paulista. III Congresso Internacional De Cidades Criativas, Unicamp. 2013. Disponível em:<http://www.congreso2013.ciudadescreativas.es/images/atasparte1publicar.pdf> Acessado em Mai.2016
RIBEIRO, Rafael Winter. Paisagem Cultural e Patrimônio. Rio de Janeiro: Série Pesquisa e Documentação do IPHAN. IPHAN, 2007.
SABATÉ, Joaquín. De la preservación del patrimônio a la odrenación del paisaje: intervenciones em paisajes culturales. Labor & Engenho, v.4, n.1, 2010.
SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: Território e Sociedade no Início Do Século XXI. Rio de Janeiro: Record. 2001.
SAUER, C. O. The Morphology of Landscape. University of California Publications in Geography. 1925.
SCHIAVON, Taís. Documentação iconográfica e bibliográfica dos profissionais e personagens presentes
nas cidades formadas com a abertura das Zonas Pioneiras no Oeste do Estado de São Paulo. PC. TT. Processo, 10/17697-6. Disponível:<http://bvs.fapesp.br/pt/bolsas/124974/documentacao-iconografica-e-bibliografica-dosprofissionais-e-personagens-presentes-nas-cidades-form/> Acessado em Mai.2016
SCHIAVON, Taís. Le Chemin de Fer Noroeste do Brasil et les paysages industriels de l’Ouest de l’État de São Paulo, comme patrimoine de la Mobilité au Brésil. Dissertação de Mestrado, Master TPTI (Techniques, Patrimoine et Territoires de l’Industrie), Universidade de Évora, Évora, Portugal, 2015. Disponível em: <http://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/18401> Acessado em Jan.2016.
SCHIAVON, Taís. Patrimônio da Mobilidade no Brasil e os processos de Identficação e Valorização do Território. Ferrovias e as Paisagens Industriais da Região Oeste do Estado de São Paulo. In: 4° Colóquio Ibero-Americano, Paisagem Cultural, Patrimônio e Projeto. Desafios e Perspectivas. Belo Horizonte, 2016.
TICCIH. Carta de NIZHNY TAGIL sobre o Patrimônio Industrial. The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage. 2003. Disponível em: < http://ticcih.org/wp-content/uploads/2013/04/NTagilPortuguese.pdf > Acessado em Jan.2016.
UNESCO. Diretrizes Operacionais para Implementação da Convenção do Patrimônio Mundial. Disponível em: < http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002442/244283por.pdf > Acessado em Jan.2016.
VENCOVSKY, V. P. Sistema Ferroviário e o uso do Território Brasileiro. Uma Análise do Movimento de Produtos Agrícolas. Campinas: Dissertação de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, 2006.
XAVIER, Marcos. Os Sistemas de Engenharia e a Tecnicização do Território. O Exemplo da Rede Rodoviária Brasileira. In: SANTOS, Milton; SILVEIRA, María Laura. O Brasil, Território e Sociedade no Início do Século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2005.
Convenção Européia da Paisagem. Florença em 20 de Outubro de 2000. Disponível em: <http://www.gddc.pt/siii/docs/dec4-2005.pdf > Acessado em Out.2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.