Peirce’s semiotics applied to architectural representation

Authors

  • Luana Marinho Matos
  • Richard Perassi Luiz de Sousa
  • Sonia Afonso
  • Luiz Salomão Ribas Gomez

Keywords:

process design, architectural representation, Peirce’s semiotics

Abstract

The architectural project and its graphical representation lie in the designer mind, mediating relations in between the architect, client and constructor. It is taken into account the character of tasks as well as the distinction among idea, representation and construction. Therefore, this study embraces conceptual aspects, language, semiotic representation and construction at architecturaldevelopment and interpretation. At the job market dynamics, the designing activity and its products are getting increasingly more complex. Thus, the semiotic studies are applied at interpreting the creative process, work representation and communication, which is perceived as historical-cultural document, technical model, esthetic object and symbol with multiple meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIMORÉ, D. C. C. [Sinalização de advertência de ponte]. 2003. Disponível em <http://alcalino.net/placas/placa100.html>. Acessado em 09/09/2010.

ALMEIDA, M. M. de. Da experiência ambiental ao projeto arquitetônico: um estudo sobre o caminho do conhecimento na arquitetura. 2001. 219 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2001.

ARGAN, G. C. Projeto e destino. Trad. M. Bagno. São Paulo: Ática, 2004.

BACK, N. et al. Projeto integrado de produtos: planejamento, concepção e modelagem. Barueri (SP): Manole, 2008.

BENEVOLO, L. História da arquitetura moderna. Trad. A. M. Goldberger. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1989.

BROADBENT, G. Um guia pessoal descomplicado da teoria dos signos na arquitetura. In: NESBITT, K. (Org.). Uma nova agenda para a arquitetura: antologia teórica (1965-1995). Trad. V. Pereira. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2008, p. 141-62.

CARDOSO, R. Uma introdução à história do design. 3. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2008.

CONZI, D. [Imagem da Ponte Hercílio Luz]. Florianópolis, [entre 2002 e 2005]. Tempo Editorial. Disponível em <http://www.tempoeditorial.com.br/>. Acessado em 09/09/2010.

[CROQUI da ponte estaiada Octavio Frias de Oliveira em São Paulo]. ProjetoDesign. São Paulo, n. 351, maio de 2009. Disponível em <http://www.arcoweb.com.br/lightning/luz-urbana-luminotecnica-de-21-07-2009.html>. Acessado em 09/09/2010.

ENGELMANN, R. [Imagem fotográfica da Ponte Hercílio Luz]. Florianópolis, 2009. Revista Sucesso S/A. Disponível em <http://www.portocultura.com.br/moda/index.php?id=8&idNot=4395>. Acessado em 01/10/2009.

[EXEMPLOS de desenhos técnicos]. Téchne, São Paulo, n. 146, maio de 2009. Disponível em <http://www.revistatechne.com.br/cViewer/edicao.asp?ed=146>. Acessado em 09/09/2010.

GIEDION, S. Espaço, tempo e arquitetura: o desenvolvimento de uma nova tradição. Trad. A. Lamparelli. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

HOUAISS, A. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

LIZÁRRAGA, A.; PASSOS, M. J. S. T. Havia uma linha esperando por mim: conversas com Lizárraga. In: DERDYK, E. (Org.).Disegno. Desenho. Desígnio. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007, p. 65-79.

MACIEL, M. J. Introdução. In: VITRUVIUS Pollio, M. Tratado de arquitetura. Trad., intr. e notas M. J. Maciel. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MALARD, M. L. As aparências em arquitetura. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

MONEO, R. Inquietação teórica e estratégia projetual na obra de oito arquitetos contemporâneos. Trad. F. Coddou. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MORANQUITTA. [Ponte Vasco da Gama em Portugal]. Lisboa, 2005. Disponível em <http://www.flickr.com/photos/moranguita/13966090/>. Acessado em 09/09/2010.

NESBITT, K. Introdução. In: NESBITT, K. (Org.). Uma nova agenda para a arquitetura: antologia teórica (1965-1995). Trad. V. Pereira. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2008, p. 15-88.

NEUFERT, E. Arte de projetar em arquitetura. 17. ed. Trad. Benelisa Franco. Barcelona: Gustavo Gili, 2005.

NOBRE, M. [Ponte Dom Luiz I em Portugal]. Porto, 2007. Disponível em <http://br.olhares.com/ponte_d_luis_i_porto_foto1527685.html>. Acessado em 09/09/2010.

PIGNATARI, D. Semiótica da arte e da arquitetura. 3. ed. Cotia (SP): Ateliê, 2004.

RYAN, J. [Tower Bridge na Inglaterra]. Londres, 2004. Disponível em <http://www.mountainsoftravelphotos.com/>. Acessado em 09/09/2010.

SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Thomson, 2005.

______ . O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

VITRUVIUS Pollio, M. Tratado de arquitetura. Trad., intr. e notas M. J. Maciel. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ZAK MC, E. [Pont du Gard na França]. Sul da França, 2007. Disponível em <http://inovavox.com/2008/03/07/as-20-pontes-mais-lindas-do-mundo/>. Acessado em 09/09/2010.

ZEVI, B. Saber ver arquitetura. Trad. M. I. Gasper; G. M. de Oliveira. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Published

2010-09-06

How to Cite

Marinho Matos, L. ., Perassi Luiz de Sousa, R. ., Afonso, S. ., & Salomão Ribas Gomez, L. (2010). Peirce’s semiotics applied to architectural representation. arq.Urb, (4), 116–140. Retrieved from https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/208

Issue

Section

Papers