Ribeirão Preto Airport

Authors

  • Anderson Carneiro Noris
  • Elis Mariam Duarte David de Souza
  • Fernanda Ferreira da Silva
  • Gislaine Moura do Nascimento
  • Rafael Gustavo Rodrigues
  • Wellington Tohoru Nagano

Keywords:

airport, terminal, competition

Abstract

The building for passenger terminal at Ribeirão Preto Airport was designed to rescue the flight experience, being a model for a new airport model type less known in Brazil: the hub-and-spoke. The city of Ribeirão Preto was chosen due to its strategic site between the regions of Southwest of State of Minas Gerais, Midwest Region and South Region, serving as an alternative airport for domestic flight connections, preventing the overload of airports in Brazilian capital cities. With capacity for 3 million-passenger/year, this airport terminal seeks to interact with its users and provide support to connecting passengers with arrivals and departures areas at different floors, leisure areas, services areas and temporary accommodations all arisen from the hub.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANAC – Agência Nacional de Aviação Civil. Informações disponíveis em .

ANDREU, Paul. Informações disponíveis em .

AÉROPORTS et territoires. Les Cahiers de l’Institute d’Aménagement et d’Urbanisme. n. 139/140, 2003.

BUCHANAN, Peter. Renzo Piano Building Workshop: Complete Works. Londres: Phaidon, 1993-2000.

CBCA – Centro Brasileiro da Construção em Aço. [Conteúdo completo das pranchas do projeto]. Disponível em <http://www.cbca-ibs.org.br/arquitetura/concurso-2009.php>.

EDWARDS, Brian. Modern Terminal, the New Approaches to Airport Architecture. Londres: E. & F. N. Spon, 1998.

FUNDAÇÃO SEADE, 2005.

GUERRA, Abilio. Biselli e Katchborian. São Paulo: Romano Guerra, 2007.

GÜLLER, M.; GÜLLER, M. Del aeropuerto a la ciudad-aeropuerto. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

ICAO – International Civil Aviation Organization. Informações disponíveis em .

INFRAERO – Empresa Brasileira de Infra-Estrutura Aeroportuária. Informações disponíveis em.

KANSAI International Airport Passenger Terminal building. Tóquio: Process Architecture, 1994.

LESLIE, Thomas. The Pan Am Terminal at Idlewild/Kennedy Airport and the Transition from Jet Age to Space Age. Design Issues, v. 21, n. 1, Boston, Massachusetts Institute of Technology, 2005.

MEHRTENS, Cristina. O Aeroporto Nacional de Washington: um conto sobre aeroportos e arquitetos. Vitruvius, São Paulo, 2001 [Arquitextos, número 014.02].

NEUFERT, Ernst. Arte de projetar em arquitetura: princípios, normas e prescrições sobre construção. 8. ed. São Paulo: Gustavo Gili, 1987.

NORMAN Foster Architects. Informações disponíveis em .

PEI COBB Partners. Informações disponíveis em .

PEREIRA, Cláudio Calovi. O pórtico clássico como terminal aéreo: os projetos dos irmãos Roberto para o Aeroporto Santos Dumont. Docomomo, 2002.

PORTO, Cláudia Estrela. Sérgio Parada: Aeroporto Internacional de Brasília. São Paulo: c4, 2008.

ROGERS, Richard. Informações disponíveis em .

SÉRGIO Parada Arquitetos. Informações disponíveis em .

SERRANO, Pierluigi. Saarinen. Berlim: Taschen, 2006.

VIÑOLY, Rafael. Informações disponíveis em .

VON GERKAN, Marg und Partner. Informações disponíveis em .

Published

2010-09-06

How to Cite

Carneiro Noris, A. ., Duarte David de Souza, E. M. ., Ferreira da Silva, F. ., Moura do Nascimento, G. ., Gustavo Rodrigues, R., & Tohoru Nagano, W. . (2010). Ribeirão Preto Airport. arq.Urb, (4), 243–265. Retrieved from https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/214

Issue

Section

Papers