From the Functional to the Symbolic. What the pairs of the Design Field think and what do they teach in classrooms.

Authors

  • Alberto Cipiniuk

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.v27i.409

Keywords:

Design Field, social identity of peers, symbolic universe

Abstract

This brief article in the form of an essay reports the results of a research funded by CNPq on why the transition from the functional to the symbolic dimension between the instances of legitimation of the Field of Design. Using the social theories of Marx and Bourdieu, we identified what can be called the identity of the agents of the field, especially within the scope of the Department of Arts and Design at PUC-Rio, but which, by homology, can be extended to the category as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado. 3a ed. Lisboa: Editorial Presença - Martins Fontes, 1980.
APPADURAI, Arjun. A vida Social das Coisas. Rio de Janeiro, EDUFF, 2015.
BOURDIEU, Pierre. Vocabulário. Catani, Afrânio Mendes et alii. (Orgs.) Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
DOWBOR, Ladislau. A era do capital improdutivo. A nova arquitetura do poder, sob a dominação financeira, sequestro da democracia e destruição do planeta. São Paulo: Autonomia Literária, 2017.
FORTY, Adrian. Objetos do Desejo. Design e Sociedade desde 1750. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
LESSA, Washington Dias. Objetivos desenvolvimento e síntese do projeto de design: a consciência do método. In.: WESTIN, Denise et COELHO, Luiz Antonio. Estudo e prática de metodologia em design nos cursos de pós-graduação. Rio de Janeiro: Novas Ideias, 2009.
MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas. Estudo antropológico sobre a cultura material. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
MUNARI, Bruno. Das coisas nascem as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
SOUZA, Jessé. A classe média no espelho. Sua história, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.

Published

2020-03-30

How to Cite

Cipiniuk, A. (2020). From the Functional to the Symbolic. What the pairs of the Design Field think and what do they teach in classrooms. arq.Urb, (27). https://doi.org/10.37916/arq.urb.v27i.409

Issue

Section

Papers