Professional field and architecture in the 1980s. A view through “Casa e Jardim” magazine
DOI:
https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi30.462Keywords:
Architects, Clients, Consumer MarketAbstract
The starting point for this reflection is the inventory of 192 editions of Casa e Jardim magazine, between the years 1977 and 1992. In the light of the theory of communication and sociology - represented by authors such as Mike Featherstone (1995), Pierre Bourdieu (2007) and Garry Stevens (2003) -, it is intended to scan the reports, editorials and advertising, looking for subtleties between the lines of the texts and images. This analysis allows us to see how the publication collaborates with the organization of the professional field in a time of market expansion, helping to establish the parameters for the daily exercise of architects, and especially their relationship with clients. At the same time, the inability of the university in dealing with this reality - which results in the exclusion of part of the disciplinary product from the historical record and criticism - is problematized.
Downloads
References
ABREU, Alzira Alves de. A modernização da imprensa (1970-2000). Rio de janeiro: Zahar, 2002.
BASTOS, Maria Alice Junqueira; ZEIN, Ruth Verde. Brasil: arquiteturas após 1950. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP, 2007.
COLOMINA, Beatriz; BRENNAN, AnnMarie; KIM, Jeannie. Cold war hothouses: inventing postwar culture, from cockpit to playboy. Massachusetts: The MIT Press, 2007. Edição do Kindle.
______. Mourning the Suburbs: Learning from Levittown. In: Public Journal. Issue 43: Suburbs. Toronto, 2011.CORRÊA, Thomaz Souto. A era das revistas de consumo. In: Martins, Ana Luiza; LUCA, Tânia Regina de. História da im-prensa no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2013.
DUNHAM-JONES. Ellen. Seventy-Five Percent. In: Sprawl and Spectacle. Harvard Design Magazine, ed.12. Cambridge: Harvard University Graduate School of Design, 2000.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.
FRAMPTON, Kenneth. Perspectivas para um regionalismo crítico. In: NESBITT, Kate (org.). Uma nova agenda para a arquitetura. Antologia teórica 1965-1995. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
GOLDBERGER, Paul. Why Architecture Matters. New Haven: Yale University Press, 2009.
KAMITA, João Masao. The modern Brazilian house. IN: FORTY, Adrian; AN-DREOTTI, Elisabetta. Brazil´s Modern Architecture. London: Phaidon, 2004.MAHFUZ, Edson. O mito da criatividade em arquitetura. In: Coluna Rela-ções, Info IAB/RS, Disponível em:< http://www. iab-rs. org. br/colunas/artigo. Php, 2003. (acesso em 12/5/2019)
MELLO, João Manuel Cardoso de; NOVAIS, Fernando. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: SCWARTZ, Lilia Moritz (org.). História da vida pri-vada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. V.4. São Paulo: Editora Companhia das letras, 2004.
MERLINO, Paula. Casa e Jardim: a revista e a divulgação do ideário moderno na década de 1950. Dissertação (Mestrado em arquitetura) - Universidade Fe-deral do Rio de Janeiro. Faculdade de Arquitetura. PROARQ. 2007.
PEVSNER. Nikolaus. Panorama da arquitetura ocidental. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
SMITHSON, Alison; SMITHSON, Peter. But today we collect ads. In: L´Architecture d´aujoud´hui, n. 344, 2003, p.44-45.STEVENS, Garry. O círcu-lo privilegiado: Fundamentos sociais da distinção arquitetônica. Brasília: Edi-tora Universidade de Brasília, 2003.
TAFURI, Manfredo; DAL CO, Francesco. Modern Architecture. New York: Harry N. Abrams, 1979.
VENTURI, Robert; SCOTT BROWN, Denise; IZENOUR, Steven. Aprendendo com Las Vegas: o simbolismo (esquecido) da Forma Arquitetônica. São Pau-lo: Cosac & Naify, 2003.
ZEIN, Ruth Verde. O futuro do passado ou as tendências atuais. In: GUERRA, Abílio (org.). Textos fundamentais sobre história da arquitetura moderna brasileira_parte 1. São Paulo: Romano Guerra, 2010.
Revista:
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.291, ago.1979.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.295, abr.1979.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.302, mar.1980.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.304, abr.1980.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.314, mar.1981.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.317, jun.1981.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.319, ago.1981.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.335, dez.1982.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.367, ago.1985.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.385, fev.1987.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.401, jun.1988.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.413, jun.1989.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.451, ago.1992.
Casa & Jardim. São Paulo: Editora Efecê, n.452, set.1992.
Entrevistas:
Entrevista realizada com a jornalista Olga Samilla, redatora da revista Casa & Jardim durante o período pesquisado. São Paulo, 4/06/2019.
Entrevista realizada com a jornalista Gilberto Barricatti, diretor comercial da revista Casa & Jardim durante o período pesquisado. São Paulo, 4/06/2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dely Bentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.