House: The cultural assimilation of the modern space in Belém, PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi30.471

Keywords:

Modern architecture, Houses, Assimilation, Belém

Abstract

The production of modern houses initiated by engineers in the city of Belém attracted the elite of merchants and liberal professionals in eco- nomic growth, even as the middle class. The house became the social representation and legitimation and also disseminated the architectural, structural and aesthetic elements in the new residential typologies built. The article aims to analyze the assimilation of elements, spatial soluti- ons and forms of modern architecture in these houses, accomplished through physical survey, photography, literature and interviews with their owners or residents. In the examples studied the formal and aes- thetic elements of modern architecture were identified in a variety of interpretations by their authors, due to new needs and the populariza- tion of the use of certain materials, such as tile fragments, verifying the need to expand the study of these specimens to better understand this other face of the expression of the modern in Belém.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Augusto de Lima Rodrigues, Universidade Federal do Pará

Mestre em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Pará (PPGAU/UFPA, 2019) e graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Pará FAU/UFPA (2010). Membro do DOCOMOMO Brasil e colaborador do Laboratório de Historiografia e Cultura Arquitetônica (LAHCA) da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Pará (FAU/UFPA) e do Coletivo "Cultura Arquitetônica, Amazônia e Modernidade" (CAAM), com publicações em eventos nacionais e internacionais.

Celma Chaves, Universidade Federal do Pará

Doutorado em Teoria e História da Arquitetura pela Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) da Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech (UPC) (2005), Mestrado em tecnologia do Ambiente Construído pela Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (USP, 1995). Professora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Pará (UFPA); Coordenadora do Laboratório de Historiografia e Cultura Arquitetônica (LAHCA); Líder do Coletivo "Cultura Arquitetônica, Amazônia e Modernidade" (CAAM).

References

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas - estrategias para entrar e salir de la modernidad. Miguel Hidaldo/Mex: GRIBALDO S.A., 1990.

CHAVES, Celma. Arquitectura en Belém entre 1930 - 1960: Modernización con Len- guajes Cambiantes. Tese (Doutorado em Arquitetura) - Curso de Arquitec-tura, Uni- versitat Politècnica de Catalunya, Barcelona, 2004.

CHAVES, Celma. Arquitetura, modernização e política entre 1930 e 1945 na ci-dade de Belém. Arquitextos, São Paulo, 094.06, Vitruvius ano 08, mar 2008. Dis-ponível em: . Acesso em: 17 ago. 2016.

CHAVES, Celma. Recepção, particularidades e limites da arquitetura modernis-ta produzida em Belém. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL BRASIL-ARGENTINA-

MÉXICO - 4º Encontro de estudos comparados em Arquitetura e Urbanismo nas Américas - A Circulação das ideias na América Latina: o moderno na Arquitetu-ra e Urbanismo, v. 01. Uberlândia, 2012. Disponível em: <https://lahcablog.files.word- press.com/2017/02/cc3b3pia-de-recepc3a7c3a3o-particularidades-e-limites-da-ar- quiteturamodernista.pdf>. Acesso em: 25 ago. 2017.

CHAVES, Celma; DIAS, Rebeca. Documentação e Estudo da Arquitetura Resi-den- cial Moderna em Belém (1940-1970). In: SEMINÁRIO DOCOMOMO BRASIL, 11,

abr. 2016, Recife. Disponível em: < http://seminario2016.docomomo.org.br/>. Aces- sado em: 15 abr. 2017.

CONSELHO REGIONAL DE ENGENHERIA E ARGRONOMIA/PA. Centro de Do-

cumentação CREA/PA. Livro de Registro de vistos em Projetos nº 12. Belém, 1963. p.34.

COSTA, Laura Caroline de Carvalho da. Raio que o parta! Assimilações do moder- nismo nos anos 50 e 60 do século XX e seu apagamento em Belém (PA). Disserta- ção (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Programa de Pós-Graduação em Ar- quitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Pará, Belém, 2015.

DIAS, Rebeca. et al. O percurso da modernidade arquitetônica de Camilo Porto de Oliveira: da diversidade à simplificação formal. In: SEMINÁRIO DA AR-QUITE- TURA MODERNA NA AMAZÔNIA, 2. Palmas, 2017. Disponível em: . Acesso: 05 fev. 2018.

GUIMARÃES, Dinah; CAVALCANTI, Lauro. Arquitetura Kitsch: suburbana e rural. Ed.: Paz e Terra. Rio de Janeiro, 3ª ed., 2006.

GORELIK, Adrián. Lo Moderno en debate: Ciudad, modernidad, moderni-zación. Universitas Humanística, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, n. 56, p. 11-27, jun. 2003. Disponível em: <http://www.redalyc.org/artículo.oa?id=79105602>. Acesso em: 11/04/2017.

LARA, Fernando. Modernismo de Fachada? Considerações sobre a Apropria-ção Popular das Estética Modernista. In.: SEMINÁRIO DE HISTÓRIA DA CIDA-DE E DO URBANISMO, v. 7, n.1, Belo Horizonte, 2002. Disponível: . Acesso em: 14 nov. 2016.

LARA, Fernando. Modernismo: Elogio ou Imitação? In.: Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, Belo Horizonte, v.12, n. 13, p.171-184, dez. 2005. Disponível: . Acesso em 14/11/2016.

LARA, Fernando. Excepcionalidade do Modernismo Brasileiro. São Paulo: Ro-mano Guerra/ Austin: Nhamerica, 2018.

LOUREIRO, João de Jesus Paes. A Conversão Semiótica na Arte e na Cultura. Belém: EditoraUniversitária/UFPA, 2007.

Published

2021-04-07

How to Cite

de Lima Rodrigues, R. A., & Chaves, C. . (2021). House: The cultural assimilation of the modern space in Belém, PA. arq.Urb, (30), 131–142. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi30.471

Issue

Section

Papers