Architecture as praxis: notes on the legacy of Arquitetura Nova
DOI:
https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi29.487Keywords:
Brazilian architecture, Arquitetura Nova, Architecture and politicsAbstract
The separation of desenho and canteiro, identified by Arquitetura Nova as the cleavage of the conflict between capital and labour, operates today in an augmented reality. The role of the architect is one of an illusionist who reduces the complexity of architectural labour to uniqueness, a process through which capital is reified and endlessly reproduced in the pervasive circulation of images. Against this condition Arquitetura Nova's work offers a method. As a group they exercised a radically collective form of practice that opposed authorship placing the workers’ knowledge at the centre of the design and building process. More importantly they turned the gap between the real subject and one imagined in their theory and practice into the substance of their political project. The archetype of the vault-house, in its very material form, reclaims and exposes architecture as a collectively produced form of common knowledge: architecture as praxis, rational critical action.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Mezzi senza fine. Note sulla politica. Torino: Bollati Boringhieri, 1996.
ARANTES, Pedro Fiori. Arquitetura Nova. Flávio Imperio, Rodrigo Lefèvre e Sérgio Ferro de Artigas aos mutirões. São Paulo: Editora 34, 2002.
ARANTES, Pedro Fiori. Reinventing the building site. In: ANDREOLI, Elisabetta Andreoli; FROTY, Forty, eds. Brazil’s Modern Architecture. London-New York: Phaidon, 2004.
ARANTES, Pedro Fiori. Arquitetura na era digital-financeira. Desenho, canteiro e renda da forma. São Paulo: Editora 34, 2012.
AURELI, Pier Vittorio. The Common and the Production of Architecture. Early hypothesis. In CHIPPERFIELD, David; LONG, Kieran; BOSE, Shumi, eds. Common Ground. A Critical reader. Venice: Fondazione la Biennale di Venezia, 2012.
AURELI, Pier Vittorio; GIUDICI, Maria Shehérazade. “Familiar horror: towards a critique of domestic space”, Log 38 (2016) 105-129.
BENJAMIN, Walter. The Author as Producer. in Selected Writing, vol. 2, part 2, 1931-1934, eds., Michael W. Jennings, Howard Eiland, and Gary Smith (Cambridge, Mass.: The Belknap Press of Harvard University, 1999), 778.
BUZZAR, Miguel Antonio. Rodrigo Brotero Lefèvre e a Idéia de Vanguarda. PhD diss. FAU-USP, 2002.
BUZZAR, Miguel Antonio. Rodrigo Brotero Lefèvre e a vanguarda da arquitetura no Brasil. São Paulo: SESC, 2019.
CARERI, Francesco. New Babylon. Una città nômade. Roma: Testo&Immagine, 2001.
CONTIER, Felipe de Araujo. Sérgio Ferro: história da arquitetura a contrapelo. Grad. Diss., SÃO Paulo: FAU-USP, 2009.
ENGELS, Frederick. The housing question, C.P. Dutt (ed.). Lawrence & Wishart: London, [1872] 1942.
FERRO, Sérgio; LEFÈVRE, Rodrigo. Proposta inicial para um debate: possibilidade de atuação [1963]. In: Arquitetura e Trabalho livre. São Paulo: Cosac&Naify, 2006.
FERRO, Sérgio. Arquitetura Nova. Teoria e Prática, São Paulo, n.1, 1967.
FERRO, Sérgio. A casa popular. São Paulo: GFAU, 1972.
FERRO, Sérgio. O canteiro e o desenho. São Paulo: Projeto, 1979.
FERRO, Sérgio. FAU, travessa da Maria Antonia. In: SANTOS, Maria Cecilia Loschiavo dos, ed., Maria Antonia: uma rua na contramão. São Paulo: Nobel, 1988.
FERRO, Sérgio. Flávio arquiteto. In: KATZ, Renina; AMARAL, Glaucia (orgs.). Flávio Império em cena. São Paulo: SESC, 1997.
FERRO, Sérgio. Arquitetura e luta de classes: uma entrevista com Sérgio Ferro, interview by Lelita Oliveira Benoit. Crítica Marxista, São Paulo, n. 15, 2002.
FERRO, Sérgio. Conversa com Sérgio Ferro. São Paulo: GFAU, 2004.
FERRO, Sérgio. Experimentação em arquitetura: práxis crítica e reação conservadora. In RONCONI, Reginaldo Luiz Nunes, ed. Canteiro experimental: 10 anos na FAU USP. São Paulo: FAUUSP, 2008.
FERRO, Sérgio. A história da arquitetura vista do canteiro: três aulas de Sérgio Ferro. São Paulo, GFAU, 2010.
FIX, Mariana; ARANTES, Pedro Fiori. Como o governo Lula pretende resolver o problema da habitação. Correio da cidadania (July 2009)
FURTADO, Celso. O mito do desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro, Paz e terra, 1974.
PETROVIĆ, Gaio. Praxis. In: BOTTOMORE, Tom (ed.). A Dictionary of Marxist Thought. Oxford: Blackwell, 1994, p.435-440.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de; GONÇALVES, Marcos Augusto. Cultura e participação nos anos 60. São Paulo: Brasiliense, 1982.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: Proeve Ener Bepaling Van Het Spelelement Der Cultuur. Groningen, Wolters-Noordhoff, 1938.
KOURY, Ana Paula. Grupo Arquitetura Nova. Master diss. São Carlos: EESC-USP, 1999.
KOURY, Ana Paula. Grupo Arquitetura Nova: Flávio Império, Rodrigo Lefèvre e Sérgio Ferro. São Paulo: Romano Guerra Editora - EDUSP, 2003.
LEFÉVRE, Rodrigo Brotero. Projeto de um acampamento de obra: uma utopia. Master diss. São Paulo: FAU-USP, 1981.
MARICATO, Erminia. “Sobre Rodrigo Lefèvre”, Projeto, n. 100 (1987) 111-113.
MARX, Karl. Economic and Philosophical Manuscripts (1844)
MARX. Thesis on Feuerbach (1845).
MARX. Karl. Capital. A critique of political economy, vol. 1. London: Penguin Books, [1867] 1976.
MARX, Karl. Grundrisse: Foundations of the Critique of Political Economy, trans. Martin Nicolaus. London: Penguin, 1993.
MORRIS, William. Art under plutocracy [1883]. In: The collected work of William Morris. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
RICE, Charles. The Emergence of the Interior: Architecture, Modernity, Domesticity. London: Routledge, 2007.
SCHWARZ, Roberto. Posfácio. In: ARANTES, Pedro Fiori. Arquitetura Nova. Flávio Imperio, Rodrigo Lefèvre e Sérgio Ferro de Artigas aos mutirões. São Paulo: Editora 34, 2002.
VIRNO, Paolo. Grammatica della Moltitudine. Roma: Derive e Approdi, 2002.
VIRNO, Paolo. Convenzione e materialismo. L’unicità senz’aura [1985]. Roma: Derive e Approdi, 2010.
VIRNO, Paolo. E così via all’infinito. Logica ed Antropologia. Torino: Bollati e Boringhieri, 2010.
XAVIER, Ismail. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Davide Sacconi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.