Urban resilience in a systemic perspective

the case of the Jardim Pantanal Neighborhood Plan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi32.547

Keywords:

Participatory urban planning, Social learning, Innovation and local governance, Socio-ecological systems

Abstract

This article consists of a case study on participatory urban planning in a context of social exclusion in the face of climate emergency, aggravated by the Covid-19 pandemic, in the community of Jardim Pantanal, in the east of the city of São Paulo. The objective is to discuss urban resilience in the process of building knowledge and developing a neighborhood plan. We describe the conditions of the neighborhood and the participatory process in the search for alternatives to the socio-environmental vulnerability exacerbated by the Covid-19 context. The plan, drawn up between 2020 and 2021, had the collaboration of organized civil society and presents proposals for actions capable of mitigating the local impacts of the pandemic and promoting alternatives against hegemonic urban interventions. The planning process constituted social learning and engagement of local social actors with their creative potential, proposing legitimate actions regarding the context, such as extension of sidewalks, requalification of public space for community living, carrying out joint efforts and cultural activities. It appears that the initiatives enhance attributes inherent to socio-ecological systems, especially with regard to the expansion of adaptive capacity and resilience, promoting democratization in participatory socio-environmental governance and diversification of alternatives in facing urban vulnerabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Vendrametto, Pós-Graduação em Ciência Ambiental (PROCAM) do Instituto de Energia e Ambiente da Universidade de São Paulo

Doctoral student in Environmental Science at PROCAM IEE USP.

Pedro Jacobi, Universidade de São Paulo

Senior Full Professor at Graduate Program of Environmental Science and Scientific Division of Management, Science and Environmental Technology at Institute of Energy and Environment at University of Sâo Paulo- Brazil. Researcher at Institute of Advanced Studies- IEA/USP.President of Board of ICLEI South America.

Leandro Giatti, Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo

Professor at the Faculty of Public Health of the University of São Paulo.

References

ANDRES, Lauren et al. Temporary urbanisms as policy alternatives to enhance health and well-being in the post-pandemic city. Current environmental health reports, 2021.

ANGUELOVSKI, Isabelle. et al. Grabbed Urban Landscapes: Socio-spatial Tensions in Green Infrastructure Planning in Medellín. Int. J. Urban Reg., 2019.

BAIOCCHI, Gianpaolo; GANUZA, Ernesto. Popular Democracy: The Paradox of Participation. California, Stanford University Press, 2017.

BEDIN, Millena Fernanda. DIAS, Solange Irene Smolarek. Fundamentos arquitetônicos: a importância do urbanismo social como ferramenta para elaboração de políticas públicas. 8º Simpósio de Sustentabilidade e Contemporaneidade. FAG - Paraná, 2021.

CANIL, Kátia.; LAMPIS, Andrea.; SANTOS, Kauê Lopes. Vulnerabilidade e a construção social do risco: uma contribuição para o planejamento na Macrometrópole Paulista. Cadernos Metrópole, v.22, 2021.

FOLKE, C. et al. Resilience thinking: integrating resilience, adaptability and transformability. Ecology and society, v. 15, n. 4, 2010.

FUNDAÇÃO FLORESTAL. Plano de Manejo da Área de Proteção Ambiental da Várzea do Rio Tietê. Secretaria do Meio Ambiente do Estado de São Paulo. SMA: 2013.

FUNTOWICZ, Silvio; RAVETZ, Jerry. Ciência pós-normal e comunidades ampliadas de pares face aos desafios ambientais. Hist. cienc. Saúde - Manguinhos: 1997.

GIATTI, Leandro Luiz. O Paradigma da Ciência Pós-Normal: participação social na produção de saberes e na governança socioambiental e da saúde. São Paulo: Annablume, 2019.

GRANDISOLI, Edson et al. (orgs.) Educar para a sustentabilidade: visões de presente e futuro. São Paulo: IEE-USP, Reconectta, 2020.

GROSTEIN, Marta Dora. Metrópole e expansão urbana: a persistência de processos "insustentáveis". Editora Perspec. São Paulo, 2001.

HERZOG, Cecília Polacow; ROSA, Lourdes Zunino. Infraestrutura verde: sustentabilidade e resiliência para a paisagem urbana. Revista Labverde, 2010.

JACOBI, Pedro Roberto et al. Caminhos para uma Nova Ética em tempos Pós COVID-19: o Desafio de Ampliar Diálogos e Fortalecer Aprendizagem Social. São Paulo, 2020.

JACOBI, Pedro Roberto. Meio ambiente, riscos e aprendizagem social. Revista Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 10, n. 26, p. 346–364, 2015.

KAY, J. J. et al. An ecosystem approach for sustainability: addressing the challenge of complexity. Futures, v. 31, n. 7, p. 721–742, 1999.

LEFF, Enrique. Power-knowledge relations in the field of political ecology. Ambiente & Sociedade, v. 20, n. 3, p. 225–256, 2017.

LOTZ-SISITKA, Heila et al. Transformative, transgressive social learning: rethinking higher education pedagogy in times of systemic global dysfunction. Current Opinion in Environmental Sustainability, 2015.

MONTEIRO, Rafael de Araujo Arosa et al. Diálogo e transição educadora para sociedades sustentáveis. São Paulo: IEE-USP: Editora Na Raiz, 2020.

NETTO, José Veríssimo Romão; CERVELLINI, Silvia. Mini-públicos e inovação democrática - O Caso do Jardim Lapenna. RBCS, VOL. 36, 2021.

PAHL-WOSTL, Claudia; HARE, Matt. Processes of social learning in integrated resources management. Journal of Community & Applied Social Psychology, v. 14, n. 3, p. 193–206, 2004.

PREISER, R. et al. Social-ecological systems as complex adaptive systems. Ecology and Society, v. 23, n. 4, 2018.

ROLNIK, Raquel. O que se aprende com os Mapas da Desigualdade. Outras palavras, Labcidade. São Paulo: 2019 https://outraspalavras.net/outrasmidias/o-que-se-aprende-com-os-mapas-da-desigualdade/ acesso em 7.7.2021

ROLNIK, Raquel et al. (orgs). O Programa Minha Casa Minha Vida nas regiões metropolitanas de São Paulo e Campinas: aspectos socioespaciais e segregação. Caderno Metrópole, 2015.

SATO, Danilo Pereira. Territórios e Conflitos na Área de Proteção Ambiental da Várzea do Rio Tietê. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

SILVA, Amanda Souza. Jardim Pantanal: atores e interesses, desalento e esperança. Dissertação (Mestrado em Mudança Social e Participação Política) – Escola de Artes e Ciência Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

SOUZA, Daniele Tubino et al. Learning-based transformations towards sustainability: a relational approach based on Humberto Maturana and Paulo Freire. Environmental Education Research, p. 1–15, 2019.

SOUZA, Karina Silva et al. (orgs) Jd Pantanal: plano emergencial e propostas iniciais para o plano de bairro. Instituto de Arquitetos do Brasil - Departamento de São Paulo. 1. ed. - São Paulo, 2021.

TRAVASSOS, Luciana Rodrigues Fagnoni Costa et al. (orgs.). Urbanização desigual: rios, mídia e modernização ecológica. Espacio Abierto, vol. 26. Venezuela: 2017.

TRAVASSOS, Luciana Rodrigues Fagnoni Costa et al. (orgs.). Heterogeneidade e fragmentação espacial na Macrometrópole Paulista: a produção social de fronteiras e buracos. Ambiente & Sociedade, v.23, 2020.

VERA, Ernesto Isunza; LAVALLE, Adrian Gurza. Arquitetura da participação e controles democráticos no Brasil e no México. Novos Estudos CEBRAP, v.92, 2012.

WALKER, Brian. et al. Resilience, adaptability and transformability in social–ecological systems. Ecology and society, v. 9, n. 2, 2004.

WALS, Arjen; PETERS, Michael. Flowers of Resistance: Citizen science, ecological democracy and the transgressive education paradigm. In: KÖNIG, A.; RAVETZ, J. (Eds.), Sustainability Science: Key Issues. London: Earthscan/Routledge, 2017.

WARREN, Mark; GASTIL, John. Can Deliberative Minipublics Address the Cognitive Challenges of Democratic Citizenship? The Journal of Politics, v. 77, 2015.

WHITMEE, Sarah et al. Safeguarding human health in the Anthropocene epoch: report of The Rockefeller Foundation. Lancet Commission on Planetary Health. volume 386, p1973-2028, 2015.

WUTICH, Amber et al. Integrating sustainability, justice and diversity?: opportunities and challenges for inclusively framing water research. In book: Rethinking environmentalism: Linking justice, sustainability and diversity. Publisher: MIT Press, 2018.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. [s.l.] Bookman editora, 2015.

ZANIRATO, Silvia Helena. História da Ocupação e das Intervenções na Várzea do Rio Tietê. Revista Crítica Histórica. Universidade Federal de Alagoas, 2011.

Published

2021-12-07

How to Cite

Vendrametto, L., Jacobi, P., & Giatti, L. (2021). Urban resilience in a systemic perspective: the case of the Jardim Pantanal Neighborhood Plan. arq.Urb, (32), 82–93. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi32.547

Issue

Section

Natureza-Cidade: por um fim da dicotomia