Ramps
Nouvel e Parent´s space in mouvement
DOI:
https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi34.575Keywords:
Modern architecture, Oblique, UndergroundAbstract
Contemporary architecture is marked by formal expressiveness. In absentia to these merely visual aspects, the use of ramps in Jean Nouvel's designs allows us to investigate the modern legacy of his masters. Above all, we studied the Oblique Architecture of Claude Parent and Paul Virilio. Originally, a challenge to Corbusian orthogonality in the French context, its concepts reverberate in current projects indistinctly as formal references and/or theoretical basis. Today, for example, its assumptions about the inclined plane inspire new issues related to land use. The analysis of the project not built by Nouvel in Rio de Janeiro - Guggenheim Museum Rio, 2002 - led us to resume this debate promoted by French architects, since the 1960s and so current.
Downloads
References
ARGAN, Giulio Carlo. Projeto e Destino. São Paulo: Ática, 2004.
BRONSTEIN, Laís . Arquitetura e cidade contemporânea: novos parâmetros. Desígnio, São Paulo, v. 6, p. 1, 2006
CASCIANI, Stefano. Jean Nouvel: The Allure of Modernity. In: Prêmio Pritzker. Disponível em: https://www.pritzkerprize.com/sites/default/files/inline-files/2008_StefanoCascianiEssay.pdf acesso em: 19 dez. 2021
COMAS, Carlos Eduardo. Precisões brasileiras: sobre um estado passado da arquitetura e urbanismo modernos. Tese (Doutorado em História da Arquitetura) - Universidade Paris 8, Paris, 2002.
ELIASSON, Olafur. O Studio – An Encyclopedia. Berlim: Taschen, 2012.
JEANROY, Audrey. Claude Parent, Opponent and Follower of a Modernity in Disgrace. In: Claude Parent, Subversive Thinking/Disruptive Work. Bulletin DoCoMomo France, p.5-14, out 2018.
NOUVEL, Jean. Once the Morning Mist has Cleared In: PARENT et VIRILIO. Architecture Principe 1966-1996. Paris: Les Editions de L´Imprimeur, p. 160-9, 1996.
__________. Memorial do Projeto Museu Guggenheim Rio, 2003. Disponível em: www.jeannouvel.com. Acesso em: 10 mar. 2020.
__________. Memorial do Projeto da Filarmônica de Paris, 2007. Disponível em: http://www.jeannouvel.com/projets/philharmonie-de-paris/. Acesso em: 20 dez. 2021.
_Manifesto Louisiana. Copenhagen: Louisiana Museum of Modern Art, 2008.
NOUVEL, J.; BAUDRILLARD, J. Les Objects Singulières. Paris: Ed. Calmann-Levy,2000.
NOUVEL, J.; PARENT, C. Musées à Venir. Paris: Actes Sud, 2016.
PARENT, Claude. Vivir en lo oblicuo. Trad. Esp: Ramon Faura. Bacelona: Gustavo Gili, 2009.
PARENT, C.; VIRILIO, P. Architecture Principe 1966-1996. Paris: Les Editions de L´Imprimeur, 1996.
PERRAULT, Dominique. The Disappearance of Architecture: Between Presence and Absence. In: Bartlett International Lecture Series, 21 nov. 2012.
PICON, Antoine. A arquitetura e o virtual: Rumo a uma nova materialidade [2004]. In SYKES, 2013, p.205-220.
RAJCHMAN, John. Constructions. Massachusetts: MIT Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/2128.001.0001
SÁVIO, Sílvia M. Interseções entre Arte e Arquitetura. Estudo de Caso: Olafur Eliasson. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Programa de Pós-graduação Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
SOLÀ-MORALES, Ignasi. Topologias. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
SYKES, A. Krysta (org.) O Campo Ampliado da Arquitetura. Trad. Bras.: Denise Bottman e Roberto Grey. São Paulo: Cosac & Naif. 2013.
RELATÓRIO IPP. Museu Guggenheim – Renovação do Rio: a Cidade Decide. Rio Estudos, Rio de Janeiro, n. 79. Coleção Estudos da Cidade. Rio de Janeiro, Secretaria de Urbanismo, IPP- Diretoria de Informações Geográficas, nov. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Silvia Maciel Savio Chataignier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.