Urban youth and the (un)occupied territories

reports from public high school students

Authors

  • Luana Fernandes Sales dos Santos Universidade Vila Velha
  • Cynthia Marconsini Universidade Vila Velha

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi39.674

Keywords:

Public place, Urban youth, Educating cities

Abstract

The concept of educational cities values urban space as a place of learning, social experience, and formation of values. Thinking about low-income urban youth, who inhabit the segregated reality, encourages reflection on the place of these young people in the urban context. This research seeks to understand how low-income young people interact with the urban space and what are the spaces and forms of appropriation and social interaction. The research is characterized by qualitative evaluation and uses the case study strategy, which includes an analysis conducted in a public high school with students in the first and third years, in a public high school, located in the city of Vila Velha, Espírito Santo, Brazil. The following instruments were used for data collection: identification questionnaire, guided dialogue, affective mapping, and affective questionnaire. Based on young people's reports about their daily trajectories, the places they frequent and which they build bonds, the objective was to absorb the speeches, to know the way in which socio-spatial relations occur and to elaborate reflections. The results reveal that most do not experience the urban space as a place of social interaction, due to insecurity, violence, and lack of opportunities. They establish their routines mostly indoors and have limited access, usually through school, to the cultural equipment of the neighborhood and the municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Fernandes Sales dos Santos, Universidade Vila Velha

Arquiteta, mestranda no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Cidade, da Universidade Vila Velha, pesquisadora do Grupo SCP Sistemas Contemporâneos de Projeto. 

Cynthia Marconsini, Universidade Vila Velha

Arquiteta. Doutora em Ciências da Arquitetura (PROARQ|UFRJ). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Cidade da Universidade Vila Velha. Líder do grupo SCP Sistemas Contemporâneos de Projeto. 

References

ALVAREZ, Isabel P. A Cidade Contemporânea: a segregação como conteúdo da produção do espaço urbano. 1ª ed. São Paulo: Editora Contexto. 2018.

CALDEIRA, Teresa P. R. Cidade de Muros. 1ª ed. São Paulo: 34 Ltda., 2000.

CARRANO, Paulo C. R. Juventudes e cidades educadoras. Petrópolis: Vozes, 2003.

CARTA DAS CIDADES EDUCADORAS. 2020. Disponível em: < https://www.edcities.org/wp-content/uploads/2020/11/PT_Carta.pdf> Acesso em 17 de julho de 2023

FREIRE, Paulo. Direitos humanos e educação libertadora: Gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. São Paulo: Paz e Terra. 2019.

GADOTTI, Moacir. A escola na cidade que educa. Cadernos CENPEC. nº 1, p.133-139. 2006. Disponível em: < https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/160>. Acesso em 01 de junho de 2022.

GOMES, Rafael F. D.; AZEVEDO, Giselle. A. N. Dos territórios vulneráveis aos Territórios Educativos. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 48-61, dez. 2020. Disponível em: < https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/224>. Acesso em: 15 set de 2022.

GOMES, Rafael F. D. Um estudo sobre narrativas de jovens moradores da Maré: oportunidades para territórios educativos. 2020. 253f. Tese (Doutorado em ciências da arquitetura) – Programa de Pós-graduação em Arquitetura, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

GUIMARÃES, Vinicius O. S.; DUARTE, Aldimar J. (Orgs.). Juventudes latino-americanas. 1ª edição – Jundiaí: Paco Editorial, 2020.

HAESBAERT, Rogério. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre: s.ed.,2004.Disponível em: < https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:mbH1qE2FFQIJ:https://www.ufrgs.br/petgea/Artigo/rh.pdf&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>.

LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. Belo Horizonte: ICG-UFMG, 2006.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. 5ª ed. São Paulo: Centauro Editora. 2015.

MARICATO, Erminia. Urbanismo na periferia do mundo globalizado: metrópoles brasileiras. Revista São Paulo em Perspectiva, São Paulo, Brasil, p.21-33. 2000. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000400004>

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da Investigação Científicas para as Ciências Sociais Aplicadas. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 2016.

MORIGI, Valter. CIDADES EDUCADORAS: Possibilidades de novas políticas públicas para reinventar a democracia. 2014. 154f. Tese de Doutorado – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

SEMPLA. Perfil Socioeconômico por bairros – Prefeitura Municipal de Vila Velha, 2010. Disponível em: <https://www.vilavelha.es.gov.br/midia/paginas/Per-fil%20socio%20economico%20R2.pdf> Acesso em: 20 jul., 2023

SPOSITO, Maria E. B. A Cidade Contemporânea: segregação socioespacial e centralidade urbana. 1ª ed. São Paulo: Editora Contexto. 2018

Published

2024-10-17

How to Cite

dos Santos, L. F. S., & Marconsini, C. (2024). Urban youth and the (un)occupied territories: reports from public high school students. arq.Urb, (39), 1–12. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi39.674