Analysis of consumers ability to afford public transportation in Brazilian states capitals

Authors

  • Marcia de Andrade Pereira Bernardinis Universidade de São Paulo
  • Luziane Machado Pavelski Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi25.12

Keywords:

Mobility, Accessibility, Social justice

Abstract

Income is a preponderant factor on the mobility condition of individuals, in proportion to the fact that the higher the monthly income absorbed in transportation expenses, the lower the mobility condition. This article aims to identify how the Brazilian of public transport users. It is a panorama of the places where the population has a greater or lesser degree of easiness to reach mobility with respect to income, taking as reference the relation between the price of the passage and the minimum wage. For this purpose, an indicator was developed for cities in Latin America (ECLAC, 1992). Through the indicator, it was possible to verify that Belo Horizonte - MG is the capital city in Brazil where users are less accessible, while Rio de Janeiro is the capital with greater accessibility based on the minimum income. None of the cities reached the value considered critical by the indicator (33%). However, some reached
20%, close to what is consumed in the families’ meals, a proportion of about 19.8% of the minimum wage, an indication that the proportion of monthly income committed with transportation is high and may negatively interfere with the mobility of users public transport in some cities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia de Andrade Pereira Bernardinis, Universidade de São Paulo

Doutora em Engenharia de Transportes pela Universidade de São Paulo (2005) e mestre em Engenharia de Transportes pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é professora de ensino superior - Adjunto III da Universidade Federal do araná, atua no programa de pós-graduação em Planejamento Urbano. Membro do grupo de estudos de Planejamento e Políticas Urbanas e Regionais - CEPPUR/ UFPR.

Luziane Machado Pavelski, Universidade Federal do Paraná

Mestranda do Programa do Pós-Graduação em Planejamento Urbano da Universidade Federal do Paraná. Especialista em Projetos de Enganharia (PUC-PR), graduada em Engenharia civil (UFPR). Membro do grupo
de estudos de Planejamento e Políticas Urbanas e Regionais - CEPPUR/UFPR

References

ANTP. Mobilidade e cidadania/ Associação Nacional de Transportes Públicos; Coordenadores: Afonso. N. S., Badini. C., Gouvêa. F. São Paulo. 2003.

ANTP. Sistema de Informações da Mobilidade Urbana Relatório Geral 2014. 2016.

BLUMENBERG, E. Transportation Cost and Economic Opportunity Among the Poor. ACESS N23, Fall. 2003.

BRASIL(2001). Lei Federal Nº10.257, de 10 de julho de 2001.Estatuto da Cidade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 jul. 2001.

BRASIL (2012). Lei Federal Nº12.587, de 03 de janeiro de 2012. Política Nacional de Mobilidade Urbana. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 03 janeiro. 2012.

ECLAC. The impacts of subsidies, regulation, and differents forms of owners-hip on the service quality and operational efficiency of urban bus system in Latin America. 1992.

GOMIDE, A., LEITE, S., REBELO, J. Public transport and urban proverty: a syntthetic index of adequate service. Belo Horizonte: Working Paper for the World Bank Urban Transport Program in Brasil. 2005.

IBAM. Mobilidade e política urbana: subsídios para uma gestão integrada / Coordenação de Lia Bergman e Nidia Inês Albesa de Rabi. – Rio de Janeiro: IBAM; Ministério das Cidades, 2005.

IBGE. POF- Pesquisa de orçamentos familiares 008-2009. Disponível em: https://biblioteca. ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv45130.pdf. Acesso em: 05.maio.2018

IPEA. Mobilidade urbana sustentável: conceitos, tendências e reflexões. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/ 11058/6637/1/td_2194.pdf. Acesso em: 01.maio.2018

MCIDADES. PlanMob: Caderno de referência para elaboração de plano de mobilidade urbana. Brasília: Ministério das cidades, Secretaria
Nacional de Transporte e da Mobilidade Urbana- SeMob, 2015

PORTUGAL, L. da S. Transporte Mobilidade e Desenvolvimento Urbano. 1.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.

Published

2019-05-25

How to Cite

Pereira Bernardinis, M. de A. ., & Pavelski, L. M. . (2019). Analysis of consumers ability to afford public transportation in Brazilian states capitals. arq.Urb, (25), 1–11. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi25.12

Issue

Section

Papers