The presence of disciplines focused on the project of free spaces for urban leisure in the Architecture and Urbanism courses in the Southern Region of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi30.451

Keywords:

Landscaping, Free spaces, Project teaching

Abstract

This article reflects on the teaching of the design of free urban leisure and recreation spaces. With discussions on the creation and understanding of free spaces since the 1930s and 1940s, and with the institutionalization, since 1994, of the discipline of landscaping and landscape design in Brazilian Architecture and Urbanism courses, urban free spaces gain the equivalent importance that, until then, was only attributed to the built space. Thus, there is room for analysis of the constitution of the design disciplines in the curriculum of courses in Architecture and Urbanism in the Southern Region of Brazil, to understand the presence of projects for free urban leisure spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joani Paulus Covaleski, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2016), e mestra em Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo pela Universidade Federal de Santa Maria (2020).

Fabiane Vieira Romano, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), mestra em Engenharia de Produção (Projeto de Produto) pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e doutora em Engenharia de Produção (Gestão do Design e do Produto) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003).

Lucienne Rossi Lopes Limberger, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992), e em Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), mestra (2000) e doutora (2019) em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Vanessa De Conto, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Luterana do Brasil (2019),  mestra  em Engenharia de Produção (2017) pela Universidade Federal de Santa Maria, e mestranda em Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo pela mesma universidade.

References

ALMEIDA, Paulo Roberto de. Sobre o ensino do projeto. 2001. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Arqui-tetura, Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura, Porto Alegre, RS, 2001. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2084. Acesso em: 29 nov. 2018.

BRASIL. LEI 5.194 de Dezembro de 1966. Governo Federal, 1966. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5194.htm. Acesso em: 21 jan. 2021.

COSTA, Lúcio. Considerações sobre arte contemporânea. 1952. Disponível em: http://www.jobim.org/lucio/handle/2010.3/4097. Acesso em: 17 jul. 2020.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino superior e universidade no Brasil. In: 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2000. Disponível em: http://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1176223/mod_resource/content/1/Cunha_Ensino_Superior_e_Universidade_no_Brasil.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

FEGHALI, Maria Elisa Marangoni. O Ensino de Projeto: Desafios e possibili-dades em arquitetura Paisagística. 2013. Tese (Doutorado) - Universidade Fe-deral do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Urbanismo, Rio de Janeiro, RJ, 2013. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=420110. Acesso em: 18 dez. 2018.

MACEDO, Silvio Soares. O paisagismo moderno brasileiro – além de Burle Marx. Paisagens em debate, São Paulo, n. 01, 2003. Disponível em: http://www.fau.usp.br/depprojeto/gdpa/paisagens/artigos/2003SilvioM-Burle.pdf. Acesso em: 21 dez. 2018.

MACEDO, Silvio Soares. Ensino de projeto de paisagismo (e por que não?), de urbanismo e projeto de arquitetura. In: O lugar do projeto no ensino e na pesquisa em arquitetura e urbanismo. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa, 2007.

MAHFUZ, Edson da Cunha. Reflexões sobre a construção da forma pertinen-te. Arquitextos, São Paulo, n. 1, p. 1–19, 2004. Disponível em: https://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/04.045/606. Acesso em: 18 set. 2018.

MAHFUZ, Edson da Cunha. A pesquisa e suas possíveis relações com o pro-jeto. In: O lugar do projeto no ensino e na pesquisa em arquitetura e urba-nismo. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa, 2007.

MEC, Ministério Da Educação e do Desporto. Portaria Nº 1.770, de 21 de dezembro de 1994. Disponível em: http://www.lex.com.br/doc_351157_PORTARIA_N_1770_DE_21_DE_. Acesso em: 4 mar. 2019.

E-MEC, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Cadastro Nacional de Cursos e Insti-tuições de Educação Superior: e-MEC. 2020. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 1 jan. 2019.

PIÑÓN, Helio. Representação Gráfica do edifício e construção visual da arqui-tetura. Arquitextos, São Paulo, SP, n. 104.02, 2009. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/09.104/81/pt. Acesso em: 31 jan. 2019.

ROBBA, Fabio; MACEDO, Silvio Soares. Praças brasileiras. São Paulo, SP: EDUSP, 2002.

ROSANELI, Alessandro Filla. Apontamentos sobre o ensino de paisagismo nos cursos de arquitetura e urbanismo da região sul do Brasil. Paisagem e Ambiente, São Paulo, SP, n. 35, p. 199–219, 2015. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/paam/article/view/105480. Acesso em: 4 mar. 2019.

VARGAS, Heliana Comin. Ensino/aprendizagem em arquitetura e urbanismo: mitos e métodos. In: O lugar do projeto no ensino e na pesquisa em arqui-tetura e urbanismo. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2007.

VIDIGAL, Emerson José. Um estudo sobre o ensino de projeto de arquitetu-ra em Curitiba. 2004. Dissertação (Mestrado) - Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16131/tde-03052005-165841/. Acesso em: 31 jan. 2019.

Published

2021-04-07

How to Cite

Paulus Covaleski, J., Vieira Romano, F., Rossi Lopes Limberger, L. ., & De Conto, V. (2021). The presence of disciplines focused on the project of free spaces for urban leisure in the Architecture and Urbanism courses in the Southern Region of Brazil. arq.Urb, (30), 95–104. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi30.451

Issue

Section

Papers