Three-dimensional physical modeling as an instrument for teaching and learning of architectural design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi31.500

Keywords:

Design process, Project teaching, Physical models

Abstract

The article aims to present a pedagogical experience developed in the discipline of Architecture Design I, 2019/2, in the course of Architecture and Urbanism at the Universidade Federal de Santa Maria on the Cachoeira do Sul campus. It seeks to discuss the results achieved within the scope of the process project, from the experimentation of a methodology that uses the physical model as a project instrument. This tool is the basis of spatial, compositional and volumetric research, functioning as a three-dimensional sketch. Physical models are placed as fundamental parts in the cognition process, acting as facilitators in the creative process and in formal analysis. Its use enriches the dialogue and reaffirms the studio as a space for debate, exchange of information and experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Elisa Souto, Universidade Federal de Santa Maria

Arquiteta e Urbanista com mestrado em Planejamento Urbano e doutorado em Demografia. Professora Titular do Departamento de Geografia do Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais. Pesquisadora do CNPq.

Vanessa De Conto, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Maria.

References

BATESON, Gregory. Metadiálogos. Lisboa: Gradiva, 1989.

BODEN, Margaret. Dimensões da criatividdade. Porto Alegre: Artmed, 1999, 244p.

FUÃO, Fernando Freitas. Arquitetura e Criatividade. Arquiteturarevista, v. 4, n. 1, jan./ jun. 2008, p. 01-14.

FLORIO, Wilson; TAGLIARI, Ana. Projeto, criatividade e metáfora. Arquiteturarevista, v. 15, n. 2, jul./dez., 2009, p. 92-110.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GROPIUS, Walter. Bauhaus: Novarquitetura. São Paulo: Perspectiva, 1972.

HITCHCOCK, Henry Russell. The Evolution of Wright, Mies & Le Corbusier. In: STERN, R. A. M.; PLATTUS, A.; DEAMER, P. (eds.). [Re] Reading Perspecta: The first fifty years of the Yale Architectural Journal. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2004. p. 10-15.

LUBART, Todd. Psicologia da criatividade. Porto Alegre: Artmed, 2007, 192 p.

MAHFUZ, Edson. Reflexões sobre a construção da forma pertinente. Arquitextos, Vitruvius, São Paulo, ano 04, n. 045.02, fev. 2004.

MAHFUZ, Edson. O ateliê de projeto como mini-escola. Arquitextos, Vitruvius, São Paulo, ano 10, n. 115.00, dez. 2009.

MAHFUZ, Edson. O Mito da Criatividade em Arquitetura. ArchDaily Brasil. 2013. Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/01-143733/o-mito-da-criatividade-em-arquitetura-slash-edson-mahfuz. Acesso em: 30 jul. 2020.

MARTINEZ, Alfonso Corona. Ensaio sobre o projeto. Brasília: Editora da UnB, 2000.

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 3. ed. Rio Janeiro: Bertrand Brasil, 2001,128p.

MICHAELIS. Dicionário on-line. Disponível em: < https://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em: 05, julho. 2020.

PIÑÓN, Helio. Teoria do Projeto. Porto Alegre: Livraria do Arquiteto, 2006, 227p.

RHEINGANTZ, Paulo Afonso. Projeto de arquitetura: processo analógico ou digital? Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 95-102, jan./ jun. 2016.

ROCHA, Paulo Mendes. Maquetes de papel. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

ROZESTRATEN, Artur Simões. O desenho, a modelagem e o diálogo. Arquitextos, Vitruvius, São Paulo, n. 07.078, nov. 2006. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/07.078/299. Acesso em: 01, julho de 2020.

SIMONTON, Dean Keith. Genius 101. New York: Springer Publishing Company, 2009, 227 p.

SCHÖN, Donald. Generative metaphor: a perspective on problem-setting in social policy. In: ORTONY, A. (ed.). Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1979. p. 254-282.

SCHÖN, Donald. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000, 256p.

SOUTO, Ana Elisa; DE CONTO, Vanessa. O projeto como objeto de investigação: análise das operações, métodos e instrumentos utilizados para projetar e ensinar a projetar em arquitetura. PROJE_ARQ (CNPQ). Pesquisa em desenvolvimento na UFSM/CS. 2019.

Published

2021-08-09

How to Cite

Souto, A. E., & De Conto, V. (2021). Three-dimensional physical modeling as an instrument for teaching and learning of architectural design. arq.Urb, (31), 86–98. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi31.500

Issue

Section

Papers