Inclusive School Spaces
legal frameworks, conceptual bases and design challenges
DOI:
https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi37.590Keywords:
Autism, Inclusive education, School architectureAbstract
Currently, Brazilian educational legislation determines the care of people with disabilities, including those with autism, in common classes of regular education, giving architects the opportunity to reflect on the spatial needs of these users, which, by incorporating inclusive pedagogical strategies, present new demands to the design process. Thus, this article aims to bring contributions on the importance of physical space in school buildings in the teaching-learning process of autistic students, through the presentation of research results on the subject. To this end, a bibliographical and documentary review of the legal frameworks of special education and inclusive education is presented, focusing on people with disabilities, especially autistic people, followed by a problematization of the conceptual bases that underlie this theme, as well as the process of elaborating a architectural needs programs, aligning it with the commitment to citizenship and the ethical-political dimension. This research intends to contribute with o actions committed to our responsibilities as citizens and more specifically to the construction of design parameters that favor the entrance and permanence of autistic people in regular education with quality.
Downloads
References
ANDRADE, Maria América Coimbra. ABA e o espaço escolar. Palestrante: Meca Andrade. São Paulo. USJTOficial.2020 (1 vídeo (113 min). Transmitido ao vivo em 15/07/2020 pelo canal USJT Oficial. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hFwVnQYXgoY&t=29s>. Acesso em: 20 jul. 2020.
ASSEMBLEIA GERAL DA ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. (217 [III] A). Paris, 1948. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos humanos>. Acesso em: 13 fev. 2022
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. ABNT NBR 9050:2020 Versão Corrigida:2021 São Paulo, p. 147. 2021.
AUTISMOEREALIDADE.ORG. Berenice Piana: um marco nos direitos dos autistas. Disponível em: <https://autismoerealidade.org.br/2020/03/30/berenice-piana-um-marco-nos-direitos-dos-autistas/>. Acesso em: 13 fev. 2022
BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em:<https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016. pdf>. Acesso em: 13 fev. 2022
BRASIL, Lei Federal nº 12.764/2012, de 27 de dezembro de 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm>. Acesso em: 18 abr. 2020
BRASIL, Lei Federal nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 26 jun. 2020
BRASIL, Lei Federal nº 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 24/04/2020
BRASIL, Lei Federal nº 13.861/2019, de 18 de jul. de 2019. Altera a Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989, para incluir as especificidades inerentes ao transtorno do espectro autista nos censos demográficos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/L13861.htm. Acesso em: 24 abr. 2020
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>.Acesso em: 05 abr. 2021
BRASIL. Decreto nº 3.956, de 8 de outubro de 2001. Promulga a Convenção Interamericana para Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. Guatemala: 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2001/d3956.htm. Acesso em: 24 abr. 2020.
BRASIL. Decreto Nº 6.949: Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm>. Acesso em 02.fev.2021
BRASIL. Lei n° 8.069. Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasil. (1990). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm>. Acesso em 02 fev 2021
BRASIL. Lei nº 12.764/2012. Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12764.htm. Acesso em 02 fev. 2021
BRASIL. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Ministério da Educação. Brasília, 1996.Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em 13 fev.2022.
BRASIL. PNEEPEI - Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. BRASIL. Decreto nº 6.949 de 25 de agosto de 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso em 29/08/2020
CAMBIAGLI, Silvana. Desenho Universal: métodos e técnicas para arquitetos e urbanistas. 4ª Ed. Ver. – São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2017.
CID 11. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD). Disponível em: https://icd.who.int/en. Acesso em 13 fev.2022. Acesso em: 13 fev. 2022.
CONFEDERACIÓN AUTISMO ESPAÑA. Disponível em: <http://www.autismo.org.es/>. Acesso em 11 jan. 2020
CUNHA, Eugenio. Autismo e Inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 4ª edições. Rio de Janeiro: Wak. Ed. 2012 Disponível em < https://www.who.int/classifications/classification-of-diseases>. Acesso em 02 fev.2022
DSM-5. American Psychiatric Association - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.
FERNANDES, Conceição Santos; TOMAZELLI, Jeane; GIRIANELLI Vania Reis. Diagnóstico de autismo no século XXI: Evolução dos domínios nas categorizações nosológicas. Psicologia USP. 2020. Disponível: <https://www.scielo.br/j/pusp/a/4W4CXjDCTH7G7nGXVPk7ShK/?lang=pt>. Acesso em: 13 fev.2022.
FERNÁNDEZ, Alicia. Os idiomas do Aprendente: análise de modalidades ensinantes em famílias, escolas e meios de comunicação. Trad. Neusa Hickel e Regina Orgler Sordi. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
GABRILLI, Mara. Palestra: “Inclusão e Diversidade”: Palestrante Mara Gabrilli. São Paulo. TEDxJardinsSalon. 06/02/2015. (1 vídeo 24:55) Disponível em https://youtu.be/rgKQLTapUXI. Acesso em: 06 mar.2020
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (Inep). Censo Educação Básica: notas estatísticas. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2020.pdf> Acesso em: 13 ago.2020.
KOWALTOWSKI, Doris Catharine Cornelie Knatz. Arquitetura escolar. O projeto do ambiente de ensino. São Paulo, Oficina de Textos, 2011.
KOWALTOWSKI, Dóris Catharine Cornelie Knatz; MOREIRA, Daniel de Carvalho, PETRECHE, João Roberto Diego; FABRÍCIO, Márcio Melhado Organizadores: O processo de projeto em arquitetura da teoria à tecnologia. São Paulo, Oficina de Textos, 2011.Edição 1.
KUPFER, Maria Cristina Machado; PATTO, Maria Helena Souza, VOLTOLINI, Rinaldo. Práticas inclusivas em escolas transformadoras: acolhendo o aluno-sujeito (ORGS.). Infância Psicanálise. São Paulo: Escuta: FAPESP, 2017
LIBERALESSO, Paulo; LACERDA, Lucelmo. Autismo: Compreensão e Práticas Baseadas em Evidências. Organização: Elise Matos, Marlla Mendes. Movimento Capricha na Inclusão. 1 edição. Curitiba: Marcos Valentim de Souza, 2020. Disponível em: <https://mid.curitiba.pr.gov.br/2021/00312283.pdf.>. Acesso em 20 Jul. 2020
MELHADO, Silvio Burrattino; OLIVEIRA, Luciana Alves; LIU, Ana Wansul. A gestão do processo de projeto em arquitetura. In: KOWALTOWSKI, Doris Catharine Cornelie Knatz; MOREIRA, Daniel de Carvalho; PETRECHE, João Roberto Diego F fwqedweqe2 f ABRÍCIO Márcio Minto Organizadores: O processo de projeto em arquitetura da teoria à tecnologia. São Paulo, Oficina de Textos, 2011.Edição 1.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 21ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
RODRIGUES. Janine Marta Coelho; SPENCER Eric. A criança Autista. Um estudo psicopedagógico. 2ª Edição. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2015
SILVA, Ana Beatriz Barbosa Silva; GAIATO, Mayra Bonifácio; REVELES, Leandro Tadeu. Mundo Singular: entenda o autismo; Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
VENTURA NETO. Raul da Silva.; MOURA, Milena. Avaliação Pós-Ocupação com foco nos Espaços Livres Da Escola: uma análise comportamental da EMEIF Nossa Senhora do Perpétuo Socorro II. Revista Projetar - Projeto e Percepção do Ambiente, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 103–119, 2023. DOI: 10.21680/2448-296X.2023v8n1ID30295. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revprojetar/article/view/30295. Acesso em: 21 de maio.de 2023. DOI: https://doi.org/10.21680/2448-296X.2023v8n1ID30295
YIN Jiani, SCHAAF, Christian P Autism genetics - an overview. Prenat Diagn. 2017 Jan;37(1):14-30. doi: 10.1002/pd.4942. Epub 2016 Nov 10. PMID: 27743394. Disponível em: <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27743394/>. Acesso em 20 Mar. 2020 DOI: https://doi.org/10.1002/pd.4942
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eliana Souza Bezerra, Renata Ferraz de Toledo, Leticia Moreira Sigolo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.