The Internship Environment in Journal: record students’ experiences of the Architecture and Urbanism course in their Internship environments through the journal “The Internship Environment”
Keywords:
Supervised Internship, Active methodology., Digital magazineAbstract
The practice of supervised internship allows the student to exercise skills and knowledge acquired during the undergraduate course, what creates an ideal
condition to provide the acquisition of professional experience linked to theory and practice. In this context, this article approaches the methodological
experience of the Supervised Internship course held at the Architecture and Urbanism course at the Vila Velha University (UVV) / ES/Brazil, which aims a
greater active, integrated and collaborative participation of students through the project “The Internship Environment Journal” in which the experiences
of the students in their trainee environments are recorded in the format of a digital magazine. “The Internship Environment” is a journal developed by
the students, with the purpose of presenting the local and functional structure of their internships, its contributions to their professional life, as well as the
contributions of the course subjects, teachers and the university. With three semester editions already published on a digital platform, the journal is the result
of an active, integrated, collective and collaborative methodology that can be adapted to other undergraduate courses.
Downloads
References
BARRETO, Mônica Martins; SALGADO, MônicaSantos. O ensino de arquitetura e a metodologiaprática na produção do conhecimento naFAU/UFRJ. 2001. Disponível em: < http://www.infohab.org.br/encac/files/2001/a0904.pdf>.Acesso em: 16 jun 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. DiretrizesCurriculares Nacionais para os Cursosde Graduação em Arquitetura e Urbanismo,alterando dispositivos da ResoluçãoCNE/CES nº 6/2006. Resolução Nº 2, de 17DE junho de 2010. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651--rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 04 maio 2017.
BRASIL. Lei do Estágio: LEI Nº 11.788 de 25de setembro de 2008. Disponível em: <http://www.cvm.gov.br/export/sites/cvm/menu/acesso_informacao/servidores/estagios/3-LEGISLACAO-DE-ESTAGIO.pdf>. Acesso em: 17jun 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação(LDB) – Finalidades da Educação Superior.2005. Disponível em:<https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf>.Acesso em: 17 jun. 2018.
CONABEA. Ata Conjunta do XVI CONABEA EXXX ENSEA, 2011. Disponível em;< http://www.abea.org.br/?p=81>. Acesso em: 16 jun. 2018.
FABRÍCIO, Márcio Minto; MELHADO, Sílvio Burrattino.O projeto na arquitetura e engenhariacivil e a atuação em equipes multidisciplinares.Revista Tópos, São Paulo, v. 1, n. 2, 2007, p11-28. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/topos/article/view/2195/2008>. Acessoem: 17 jun. 2018.
FENEA. Campanha de Estágios: panoramados estágios em arquitetura e urbanismo, 2014. Disponível em: http://www.fenea.org/estagios.Acesso em: 17 jun. 2018.
FINE, Steven. Art, History and the Historiographyof Judaism in Roman Antiquity. Boston:BRILL, 2014.
LEITE, Maria Amelia Devitte Ferreira D`Azevedo.A aprendizagem tecnológica do arquiteto. Tesede Doutorado. Faculdade de Arquitetura, Universidadede São Paulo, São Paulo, 2005, 384p.Disponível em: <file:///C:/Users/prisc/Downloads/TESE_MARIA_AMELIA_LEITE.pdf> . Acessoem: 15 jun. 2018.
MONTEIRO, Ana Maria Reis Goes. A construçãode um novo olhar sobre o ensino de arquiteturae urbanismo no Brasil: os 40 anosda Associação Brasileira de Ensino de Arquiteturae Urbanismo. Brasília: ABEA, 2013. 168 p.: il. Disponível em: <http://www.caubr.gov.br/wp-content/uploads/2017/02/A--Constru%C3%A7%C3%A3o-de-Um-Novo--Olhar-Sobre-o-Ensino-de-Arquitetura-e-Urbanismo-no-Brasil.pdf>. Acesso em: 10 jun.2018.
PISANI, Maria Augusta JustI; CALDANA, Valter;CORRÊA, Paulo Roberto; VILLÁ, Joan; AMODEO,Vagner. O ensino do projeto de arquiteturae urbanismo: um canteiro experimental. In: Projetar2009, São Paulo. Disponível em: < http://projedata.grupoprojetar.ufrn.br/dspace/bitstream/123456789/1484/1/%23300.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2018.
RIBEIRO. Laboratório de Projetos + Estágios Supervisionados:abordagem crítica sobre a implantação deLaboratórios de Projetos e Estágios Supervisionadosnas escolas de Arquitetura e o papel didático-pedagógico desses instrumentos no âmbito do ensino deArquitetura. In: Projetar 2003, Rio Grande do Norte/Brasil. Disponível em< http://projedata.grupoprojetar.ufrn.br/dspace/bitstream/123456789/1138/1/MR26.pdf>. Acesso em 16 jun. 2018.
VÁSQUEZ, A.S. Filosofia Praxis. São Rio de Janeiro:Editora Paz e Terra, 1990. 454p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.