Technological processes

from concept to significance, potentials of creation and transformation of the subject, time and space of play

Authors

  • Valnice de Sousa Paiva Universidade do Estado da Bahia
  • Arnaud Soares de Lima Junior Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi38.698

Keywords:

Public space, Participatory action research, DICT

Abstract

This study examines the fundamental role of free play in childhood, considering its contemporary challenges in the face of technological advances and cultural changes. It highlights how traditional games, toys and games are being impacted by the reduction of safe public spaces for children's activities and the rise of Digital Information and Communication Technologies (DIT). Thus, the participatory action research presented aims to promote free play, especially in public spaces, with a view to raising awareness among those involved about the importance and potential of traditional games for children's protagonism and human development. By emphasizing free play as a child's right, essential for their physical, mental, cognitive and emotional development, it also highlights how traditional games can promote socio-environmental and civic education, and combat consumerism from childhood. In the context of technological processes, research highlights their creative and transformative nature, not limited to material instruments, adapting them to different social and human contexts. The study also addresses the communicative nature of DICT, highlighting the importance of dialogue between enunciative subjects and the multiplicity of meanings in the communicative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valnice de Sousa Paiva, Universidade do Estado da Bahia

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação e Contemporaneidade, Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Docente no Departamento de Educação, Campus I

Arnaud Soares de Lima Junior, Universidade do Estado da Bahia

Pedagogo - UFPB. Mestrado e Doutorado em Educação, pela UFBA. Pós-Doutorado pela UFPB. Professor Titular Pleno da UNED, Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação Educação e Contemporaneidade (Mestrado e Doutorado) - PPGEduC/ UNEB, líder do Grupo de Pesquisa Educação e Humanidades - UMANITÀ/ CNPq, Psicanalista Fundador do Instituto Transmissão e Clínica Psicanalítica - Dr. Sergio Santana, Salvador-BA, UNEB-CAMPUS I. Desenvolve Estudos Avançados e pesquisas nas áreas de Epistemologia, Estética, Linguagem, Subjetividade, Educação, Currículo e Psicanálise.

References

ALI, Pamela Cosme; JESUS, Luciana Aparecida Netto de; RAMOS, Larissa Letícia Andara.Espaços livres de uso público no contexto da segurança urbana. Ambiente Construído, v. 20, n. 3, p. 67-86,2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-86212020000300418 Acesso em 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-86212020000300418

BARBOZA, Melissa Dellacorte; FERREIRA, Emerson Benedito. Sociedade de consumidores: o consumismo dos pequenos compradores observado na escola. Cadernos da Pedagogia, v. 17, n. 38, p. 548-568, 2023. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1856 Acesso em 17 nov 2023.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede, 4ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

COLETTE, Maria Madalena. Pesquisa-ação participativa e compromisso social da universidade. Curitiba, CRV, 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978652510598.7

COTRIM, Gabriela Souza et al. Espaços urbanos para (e das) brincadeiras: um estudo exploratório na cidade de Salvador (BA). Psicologia: Teoria e Prática, v.11, n.1, p.50-61, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-6872009000100005&lng=es&nrm=iso Acesso em 17 nov 2023.

DERRIDA, Jacques. Escritura e diferença, 3ª ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

DIAS, Marina Simone. Em busca dos espaços públicos de brincar: um estudo das infâncias contemporâneas na cidade de Vitória-ES. Pós, Rev. Programa Pós-Grad. Arquit. Urban. FAUUSP. São Paulo, v. 25, n. 45, p. 102-117, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v25i45p102-117 Acesso em 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v25i45p102-117

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 2007.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de La accíon comunicativa. Madrid:Taurus, 1987.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. et al. Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 1, p. 191-210, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100012 Acesso em 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100012

LÈVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1998.

LIMA Jr., Arnaud Soares Educação e humanidades: conhecimento ou saber?. Educação e humanidades: conhecimento ou saber? Rio de Janeiro: Autografia, 2021.

LIMA Jr., Arnaud Soares. Tecnologias inteligentes e educação: currículo hipertextual. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.

MARTINS, Saádia Maria Borba. Medo e insegurança nas cidades: a violência no uso dos espaços públicos. Revista de Direito da Cidade, v.5, n.2. p.206-227, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.12957/rdc.2013.9743 Acesso em 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/rdc.2013.9743

MELONI, Adaliza; MARIN, Fátima Aparecida Dias Gomes. A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP. Geousp, v. 25, n. 1, p. 1-18, e-170767, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767 Acesso em 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767

OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; PASCHOAL, Jaqueline Delgado. A infância e a sociedade do consumo: indústria cultural e imaginário infantil. Imagens da Educação, v. 5, n. 1, p. 05-15, 2015. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/23531/pdf_22 Acesso em 17 nov 2023.

PASDIORA, Maria Alice; BREI, Vinicius Andrade. A formação do hábito de consumo infantil: uma análise crítica da Teoria de Consumo de Status aplicada às classes sociais altas e baixas no Brasil. O&S, v.21, n.68, p. 789-814, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-92302014000100003 Acesso em 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-92302014000100003

PINTO, Paula Sanders Pereira; BICHARA, Ilka Dias. O que dizem crianças sobre os espaços públicos onde brincam. Interação em Psicologia, v.21, n.1, p.28-38, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/psi.v21i1.47242 Acesso em: 17 nov 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v21i1.47242

RAMOS, Magdalena; POSTERNAK, Leonardo. A criança e o brincar. In SCHILLER, Friedrich. E agora, o que fazer? A difícil arte de criar os filhos, São Paulo: Ágora, 2004, p 189-201.

RODRIGUEZ, Alba Crusellas; PÉREZ, Marta Doinguez. “Un lugar donde poder jugar”: espacio público e infancia. Civitas, v.23, p.1-12, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1984-7289.2023.1.42483 Acesso em 17 nov 2023.

SCHAFF, Adam. A sociedade informática: as consequências da segunda revolução industrial, 4ª ed. São Paulo: UNESP, 1995.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 18ª ed, São Paulo: Cortez, 2018.

TOFFLER, A. A terceira onda. 25ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

Published

2023-12-15

How to Cite

Paiva, V. de S., & Junior, A. . S. de L. (2023). Technological processes: from concept to significance, potentials of creation and transformation of the subject, time and space of play. arq.Urb, (38), 111–121. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi38.698

Issue

Section

Papers