Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)

Authors

  • Eduardo Polidori Villa Nova de Oliveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi26.32

Keywords:

Benedito Calixto, Museu Paulista, History Painting

Abstract

This paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their history
paintings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Polidori Villa Nova de Oliveira, Universidade de São Paulo

Mestre em Museologia pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Museologia da Universidade de São Paulo (2016-2018), onde desenvolveu a pesquisa “Fundação de São Vicente, de Benedito Calixto: composição, musealização e apropriação (1900- 1932)”, sob orientação do Prof. Dr. Paulo César Garcez Marins, com financiamento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo e estágio na Université Paris I Panthéon-Sorbonne.

References

ALVES, Ana Maria de Alencar. O Ipiranga apropriado: ciência, política e poder. O Museu Paulista 1893-1922. São Paulo: Humanitas, EDUSP, 2001.

ALVES, Caleb Faria. Benedito Calixto e a construção do imaginário republicano. Bauru: EDUSC, 2003.

CAPELATO, Maria Helena Rolim e FERRETTI, Danilo José Zion. João Ramalho e as Origens da Nação: os paulistas na comemoração do IV centenário da descoberta do Brasil. Revista Tempo, v. 04, n. 08, 1999. Disponível em: http://www.historia.uff.br/tempo/artigos_dossie/artg8-4.pdf Acesso em 28 ago. 2019.

FERREIRA, Antônio Celso. A epopeia bandeirante: letrados, instituições, invenção histórica (1870-1940). São Paulo: Editora UNESP, 2002.

FERRETTI, Danilo José Zion. A Construção da Paulistanidade: identidade, historiografia e política em São Paulo (1856-1930). Tese (Doutorado em História Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

FREHSE, Fraya. Cartões postais paulistanos da virada do século XX: Problematizando a São Paulo “moderna”. Horizontes Antropológicos, ano 06, n. 13, p. 127-153, jun. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_artte xt&pid=S0104-71832000000100007 Acesso em 15 ago. 2019.

GERODETTI, João Emílio e CORNEJO, Carlos. Lembranças de São Paulo. O litoral paulista nos cartões-postais e álbuns de lembranças. São Paulo: Solaris Edições Culturais, 2001.

IHERING, Rodolpho von. Guia pelas Collecções do Museu Paulista. São Paulo: Typographia Cardozo Filho, 1907.

KOSSOY, Boris. (ed.) Dicionário Histórico-Fotográfico Brasileiro. Fotógrafos e ofício da fotografia no Brasil (1833-1910). São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2002.

MARINS, Paulo César Garcez. Nas matas com poses de reis: a representação de bandeirantes e a tradição da retratística monárquica europeia. Revista do IEB, n. 44, p. 77-104, fev. 2007. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/34563/37301. Acesso em: 12 ago. 2019.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Benedito Calixto como documento: sugestões para uma releitura histórica. IN: OLIVEIRA, Maria Alice Milliet. (org.). Benedito Calixto: memória paulista. São Paulo: Banespa/Pinacoteca do Estado, 1990, p. 25-36.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, v. 23, nº 45, p. 11-36, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbh/ v23n45/16519.pdf. Acesso em 26 ago. 2019.

MONTEIRO, Michelli Cristine Scapol. Fundação de São Paulo, de Oscar Pereira da Silva: trajetórias de uma imagem urbana. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles (org.). O Museu Paulista e a gestão de Afonso Taunay: Escrita da História e Historiografia, séculos XIX e XX. São Paulo: Museu Paulista da USP, 2017.

NEVES, Cylaine Maria. A Vila de São Paulo de Piratininga. Fundação e Representação. São Paulo: Annablume; FAPESP, 2007;

TAUNAY, Afonso Teixeira d’Escragnolle. Guia da Seção de História do Museu Paulista. Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: São Paulo, 1937.

THUILLIER, Jacques. Le problème des « grands formats ». Revue de l’Art, n. 102, p. 05-10, 1993. Disponível em: www.persee.fr/doc/rvart_0035-1326_1993_num_102_1_348070. Acesso em 20 ago. 2019.

Published

2019-09-01

How to Cite

Villa Nova de Oliveira, E. P. . (2019). Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939). arq.Urb, (26), 158–181. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi26.32

Issue

Section

Papers