Building Information Modeling in Architecture and Urbanism teaching
Keywords:
Applied Informatics, Architectural course, BIM, Curriculum guidelinesAbstract
There must be a relationship between what is taught in schools of architecture and urbanism and professional practice, even because the curricular guidelines determine the knowledge and skills that professionals of architecture and urbanism must possess. However, the professional market is being affected by the implementation of a complex work platform, BIM, which exposes the weaknesses of the current education system. In this article, we analyze the definitions and meanings of BIM in the light of the legislation on the teaching of architecture and urbanism found in the current legislation and in the very viability that Higher Education Institutions give to the so-called applied informatics disciplines, where BIM traditionally intends to be taught. The study that we present, part of the conceptual discussion about the terminology used to define what is BIM and of the analysis and appreciation of the legal proposals that support the teaching of informatics in the architecture schools. The objective of this work is to consider whether it will be possible to teach BIM.
Downloads
References
ALBERTI, L. B. Da arte Edificatória. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011.
ARRUDA, Â. M. et al. Embasamento teórico sobre a atuação dos arquitetos e urbanistas. Soba perspectiva histórica e das diretrizes curriculares. Arquitextos, São Paulo, ano 16, n. 183.04, Vitruvius, ago. 2015. Disponível em: <http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/16.183/5658>. Acesso em: 19 set. 2016.
BARISON, M. B. Introdução de Modelagem da Informação da Construção (BIM) no currículo. São Paulo: Probooks, 2015.
CELANI, M. G. C. A importância da pesquisa na formação de docentes: o caso da “Informática Aplicada à Arquitetura e Urbanismo”. Caderno de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, v. 7, n.1, 2007. Disponível em: <http://www.mackenzie.br/dhtm/seer/index.php/cpgau/article/view/94/2>. Acesso em: 21 mai. 2016.
CHECCUCCI, É. S.; AMORIM, A. L. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC – Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 5, n. 1, p. 6-17, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8634540/2461>. Acesso em: 27 fev. 2017.
DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de arquitetura: uma proposta de implementação. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
EASTMAN, C. et al. Manual de BIM: um guia de modelagem da informação da construção para arquitetos, engenheiros, gerentes construtores e incorporadores. Porto Alegre: Bookman, 2014.
KASSEM, M.; AMORIM, S. R. L. D. BIM Building Information Modeling no Brasil e na União Europeia. Brasilia, 2015. Disponivel em: <http://sectordialogues.org/sites/default/files/acoes/documentos/bim.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2016.
MOON, K. Modeling messages: The architect and the model. Nova York: The Monacelli Press, 2005.
MORDUE, S.; SWADDLE, P.; PHILIP, D. Building Information Modeling for Dummies. Chischester, GB: John Wiley & Sons, 2016.
NATUMI, Y. O ensino de informática aplicada nos cursos de graduação em arquitetura e urbanismo no Brasil. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
PIAZZALUNGA, R. A virtualização da arquitetura. Campinas, SP: Papirus, 2005.
TAVARES, M. C. P.; PRATSCHKE, A. O conceito da transdiciplinaridade poderia ser aplicado à formação em arquitetura e urbanismo? In: PROJETAR: ENSINO, PESQUISA E PRÁTICA, 6, 2013, Salvador. Anais: O projeto como instrumento para a materialização de arquitetura: ensino, pesquisa e prática. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2013. p.9.
UNESCO/UIA. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. UIA. União Internacional dos Arquitetos. Carta para a formação dos arquitetos. Edição revisada 2011. Aprovada pela Assembleia Geral da UIA. Tokyo, 2011. Disponível em: <http://www.cialp.org/documentos/1439567302V4pFQ3qn3Jd55EK0.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2016.
LEGISLAÇÃO, NORMAS E PROTOCOLOS
ABEA. Associação Brasileira de Ensino de Arquitetura e Urbanismo. Proposta de alteração da Resolução CNE/CES n. 2, 2010, 2013. Disponível em: <http://abea.org.br/wp-content/uploads/2014/02/Proposta_Altera_Diretrizes.pdf>. Acesso em: 19 set. 2016.
BRASIL. Lei n. 12.378, de 31 de dezembro de 2010a. Regulamenta o exercício da Arquitetura e Urbanismo; cria o Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Brasil – CAU-BR e os Conselho de Arquitetura e Urbanismo dos Estados e do Distrito Federal – CAUs; e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/L12378.htm>.Acesso em: 19 set. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 2, de 17 de junho de 2010b. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES n. 6/2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651-rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 19 set. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer homologado CNE/CES n. 112/2005. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Arquitetura e Urbanismo. Relatores: Roberto Cláudio Frota Bezerra, Milton Linhares e Paulo Monteiro Vieira Braga Barone. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pces0112_05.pdf>. Acesso em: 19 set. 2016.
BRASIL. Ministro de Estado da Educação e do Desporto. Portaria n. 1.770, de 21 de dezembro de 1994. Fixa as diretrizes curriculares e o conteúdo mínimo do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo. Disponível em: <http://www.lex.com.br/doc_351157_PORTARIA_N_1770_DE_21_DE_DEZEMBRO_D>. Acesso em: 19 set. 2016.
PORTAL DO MEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article/400-secretarias-112877938/seres-regulacao-e-supervisao- da-educacao-superio-1288707557/18540-perguntas-frequentes-seres?Itemid=164>. Acesso em: 19 set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.