Ways of Concrete Art. The paths of constructive vanguard in Rio de Janeiro and Sao Paulo between 1946 e1957
Keywords:
Concrete Art, Waldemar Cordeiro, Mário PedrosaAbstract
The following paper presents a comparison between the paths of Waldemar Cordeiro and Mario Pedrosa as conducting agents of concrete art movements in the cities of São Paulo and Rio de Janeiro respectively. the following aspects to the perception of the similarities and differences of the actions of these agents are covered: their political views, the striking presence of critical, theoretical postulates and the formation of the artists who joined the artistic movement of concrete art. The time frame begins with the first manifestations of these characters towards a geometric abstract art to the joint exposition of São Paulo and Rio groups, representing the moment of affirmation of concrete art in Brazil.
Downloads
References
ABRAÇOS, Gabriela Borges. Aproximações entre Mario Pedrosa e Gestalt: crítica e estética da forma. Dissertação (Mestrado – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte) Universidade de São Paulo, 2012.
AMARAL, Aracy. Arte para quê?: a preocupação social na arte brasileira, 1930-1970. São Paulo: Nobel, 1984.
ARANTES, O. B. F. (Org.). PEDROSA, Mário - Política das Artes. São Paulo: EDUSP, 1995.
ARANTES, O. B. F. (Org.). PEDROSA, Mário - Forma e Percepção Estética. São Paulo: EDUSP, 1996.
BANDEIRA, João (org). Arte concreta paulista: documentos. São Paulo: Cosac & Naify, Centro Universitário Maria Antônia da USP, 2002.
BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. São Paulo: Cosac &Naify, 1999.
COUTO, Maria de Fátima Morethy. Por uma vanguarda nacional. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.
BARROS, José D’Assunção. Mario Pedrosa e a crítica de arte no Brasil. São Paulo: ARS -Revista do programa de pós-graduação em artes visuais. ECA-USP, 2008. v. 6 n. 11, pp. 40–60. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678- 5 3 2 0 2 0 0 8 0 0 0 1 0 0 0 0 4 & s c r i p t = s c i _arttext&tlng=es. Acesso em: 04 ago.2016.
BOAS, Glaucia Villas. Estética de ruptura: o concretismo brasileiro. Brasília: VIS - Revista do Programa de Pós--graduação em Arte da UnB, V.13 nº1/jan-jun 2014. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/issue/view/115. Acesso em: 02 ago.2016.
BOAS, Glaucia Villas. A estética da conversão. O ateliê do Engenho de Dentro e a arte concreta carioca (1946-1951). Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 20, n. 2/ nov 2008, pp. 197-219. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ts/issue/view/999. Acesso em: 04 ago.2016.
MARI, Marcelo. Estética e política em Mário Pedrosa (1930-1950). Tese (Doutorado em Filosofia) – Faculdade de filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
MEDEIROS, Givaldo. Dialética concretista: o percurso artístico de Waldemar Cordeiro. Revista do IEB, n 45, p. 63-86, set 2007. Disponível em: http://www.ieb.usp.br/publicacao/revista-do-ieb-n-45. Acesso em: 01 ago.2016.
MOURA, Flávio. Mário Pedrosa e o neoconcretismo. Revista Novos Estudos, v. 99/ pp. 137–157, jul. 2014. Disponível em: http://novosestudos.uol.com.br/v1/issues/view/161. Acesso em: 01 ago.2016.
NUNES, Fabrício Vaz. Waldemar Cordeiro: da arte concreta ao “popcreto”. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors hold copyright without any restrictions, being required to inform the initial publication in this journal in the event of a new publication of any work.