Home sweet home?

Underutilization of architectural heritage in teaching architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi37.578

Keywords:

Residential cultural heritage, Feminist theory of architecture, Decoloniality

Abstract

This article aims to discuss the concept of heritage as an element that reproduces dominant values in a patriarchal classist society. By assuming a proposal for a critical national cultural heritage that breaks with the traditional hegemony of the field's discussion, decoloniality and feminist perspective are understood as two intrinsic theoretical paths. A residential exemplar from the 19th century is used to demonstrate that there are possible diagrammatic possibilities for a spatial understanding that complements the official documentation of protected assets. Recognizing that through built heritage it is possible to narrate perspectives ignored by those responsible for documenting history, as well as questioning and/or reaffirming consolidated identities that are often nothing more than myths constructed with specific interests. It is concluded that with appropriate analytical tools, cultural heritage becomes a tool to comprehend spatiality in terms of social construction, allowing for the development of a didactic strategy for a new architectural model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Scoralich de Carvalho, Universidade Estácio de Sá

Arquiteta e Urbanista pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com Mestrado em Projeto e Patrimônio no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PROARQ/UFRJ). No momento é Doutoranda bolsista Capes do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal Fluminense (PPGAU-UFF).

References

ANTUNES, Lia P. S. G. Questões de Gênero em Arquitetura: História(s), espaço(s) e experiências profissionais e arquitetônicas. ex aequo, n.33, 2016, p 67-81. DOI: https://doi.org/10.22355/exaequo.2016.33.05

ARAÚJO, Anete R. C. de. Espaço privado moderno e relações sociais de gênero em Salvador: 1930 – 1949. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2004. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.

ARAÚJO, Anete R. C. Estudos de gênero em arquitetura: um novo referencial teórico para a reflexão crítica sobre o espaço residencial. Cadernos PPGA-AU/UFBA, Salvador, v.5, n. 1, p. 11-22, 2006.

BARRETO, Frederico Flósculo Pinheiro. Metodologias da projetação arquitetônica: evidências gráficas. Brasília: Editora UnB, 2013

CASTRO, Susana de. Condescendência: estratégia pater-colonial de poder. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. p.140-153.

CHOAY, Françoise. A alegoria do Patrimônio. Tradução de Luciano Vieira Machado. 4ª ed. São Paulo: Estação Liberdade: UNESP, 2006.

DEL PRIORE, Mary. Sobreviventes e guerreiras: uma breve história das mulheres no Brasil [livro eletrônico]: 1500-2000. São Paulo: Planeta, 2020.

FEBVRE, Lucien. Combates pela História. Lisboa: Editorial Presença, 1989.

IPHAN, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Patrimônio Cultural e Natural. Disponível em: < http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/29#:~:text=O%20patrim%C3%B4nio%20cultural%20%C3%A9%20composto,e%20a%20riqueza%20das%20culturas.>. Acesso em 05 de outubro de 2021.

KÜHL, B. M. História e ética na conservação e na restauração de monumentos históricos. Revista CPC, [S. l.], n. 1, p. 16-40, 2006. DOI: 10.11606/issn.1980-4466.v0i1p16-40. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/15579>. Acesso em 05 de outubro de 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i1p16-40

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.

LEMOS, Carlos. A república ensina a morar (melhor). São Paulo: Hucitec, 1999.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019.

LIMA, A. G. G. Revendo a história da arquitetura: uma perspectiva feminista. Tese (Doutorado em Educação)—São Paulo: Universidade de São Paulo, 2004.

LUKACS, John. The Bourgeois Interior: Why the Most Maligned Characteristic of the Modern Age May yet Be Seen as Its Most Precious Asset. The American Scholar, vol. 39, no. 4, The Phi Beta Kappa Society, 1970, pp. 616–30. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/41209801>. Acesso em 02 de outubro de 2021.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la decolonialidade del ser: contribuiciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GOMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.

MARX, Karl. O 18 Brumário de Luis Bonaparte. In: ENGELS, Friedrich. A revolução antes da revolução. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). Tradutor Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2009.

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

POULOT, Dominique. Uma história do patrimônio no Ocidente. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

RANGEL, Patrícia Duarte; AMARAL, João Paulo Pereira do. Reflexões críticas sobre o campo patrimonial a partir de uma perspectiva feminista e decolonial. In: Genealogías críticas de la Colonialidad. CLACSO – Programa Sur Global, IDAES/UNSAM, Buenos Aires, Argentina, 2014.

RUSKIN, John. A lâmpada da memória. Artes & Ofícios, São Paulo, Ateliê Editorial, 2008

RYBCZYNSKI, Witold. CASA: pequena história de uma ideia. Rio de Janeiro: Record, 1996.

SANTOS, Mariza Veloso Motta. O tecido do tempo: o patrimônio cultural no Brasil e a Academia Sphan: a relação entre modernismo e barroco [livro eletrônico]. Brasília: Editora UnB, 2018. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523013493

SCHUNCK, Dulcinéia. A construção gráfica do espaço como método de ensino de Desenho e Plástica 2. In: GOUVÊA, Luiz Alberto de Campos et al. (Org.). Contribuição ao Ensino de Arquitetura e Urbanismo. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1999. p. 51-60

SEGATO, Rita. Crítica da colonialidade em oito ensaios: e uma antropologia por demanda [livro eletrônico]. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2021.

Published

2023-08-11

How to Cite

Carvalho, S. S. de. (2023). Home sweet home? Underutilization of architectural heritage in teaching architecture. arq.Urb, (37), 4–15. https://doi.org/10.37916/arq.urb.vi37.578

Issue

Section

Papers